Kraj

Pekao SA wprowadza własny system mobilnych płatności PeoPay

Bój pomiędzy bankami o nasze komórki nabiera tempa.

%7B%22width%22%3A418%2C%20%22height%22%3A250%2C%20%22allowfullscreen%22%3A%22true%22%2C%20%22allowscriptaccess%22%3A%22always%22%2C%20%22wmode%22%3A%22transparent%22%2C%20%22type%22%3A%22application%2Fx-shockwave-flash%22%2C%20%22src%22%3A%22http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fv%2Fxcjh7zGqSeo%26feature%3Dplayer_detailpage%22%7D
Bank Pekao SA, drugi w kraju po PKO BP, zaprezentował wczoraj swój system mobilnych płatności o nazwie PeoPay. Mogą z niego korzystać posiadacze smartfonów z systemem Android (niebawem także iPhone’ów i urządzeń z systemem Windows Phone). Nie trzeba nawet mieć obowiązkowo rachunku w Pekao. W takim wypadku należy jednak założyć w banku  specjalne konto prepaid i zasilić z dowolnej karty czy rachunku.

Podstawowy sposób płatności w systemie PeoPay oparty jest na QR kodach. Płatność potwierdza się indywidualnym ePIN-em. Przesyłanie pieniędzy możliwe jest na numer telefonu komórkowego (użytkownik nie posiadający PeoPay dostanie SMS-a z informacją jak zarejestrować się i otrzymać przesłane pieniądze), poprzez zeskanowanie QR kodu zaprezentowanego na telefonie odbiorcy lub poprzez zbliżenie telefonów obsługujących protokół NFC (płatności zbliżeniowe).

Pekao SA ma także ofertę dla przedsiębiorców (punktów usługowo-handlowych). Dzięki aplikacji do akceptacji płatności mobilnych PeoPay mPOS płatności bezgotówkowe mogą być akceptowane za pośrednictwem telefonu, bez konieczności posiadania terminala POS. Według informacji banku ok. 750 tys. punktów handlowo-usługowych wciąż nie ma takich terminali płatniczych. Tymczasem, jak wynika z raportu ”Zwyczaje zakupowe Polaków” Narodowego Banku Polskiego z maja br., bezgotówkowo realizujemy ok. 18 proc. transakcji. W obrocie znajduje się ok. 33 mln kart płatniczych, w użyciu jest zaś ok. 54 mln telefonów. Coraz więcej z nich to smartfony. Już co drugi sprzedawany telefon to smartfon. Rocznie przybywa ich ok. 5 mln szt.

Pekao SA liczy, że w ciągu roku z PeoPay będzie korzystać co najmniej 50 tys klientów banku, czyli jedna piąta tych, którzy już korzystają z mobilnej bankowości (dotychczasowa aplikacja umożliwia np. przelewy z komórki, ale nie płatności za transakcje). Jednocześnie zamierza pozyskać kilkanaście tysięcy sklepów do współpracy. 

Grzegorz Piwowar, wiceprezes Pekao SA, zapowiada, że bank jest otwarty na współpracę w ramach systemu PeoPay z innymi bankami.

Przypomnijmy, że największy rywal Peoako SA, czyli bank PKO BP, w marcu zaprezentował swój system mobilnych płatności o nazwie IKO (szerzej pisaliśmy o nim w MMP24 8 marca br.).

PKO BP przygotował nawet kampanię reklamową z udziałem Szymona Majewskiego reklamującą IKO (patrz MMP24 z 11 kwietnia br.).
Bank założył, że w tym roku z IKO będzie korzystać kilkadziesiąt tysięcy klientów, do końca 2015 r. ich liczba wzrośnie zaś do 900 tys. Pod koniec kwietnia bank informował, że aplikację IKO zainstalowało 20 tys. klientów.

Pekao SA także planuje kampanię reklamową PeoPay – najprawdopodobniej po wakacjach. Bank współpracuje z agencją reklamową Havas Worldwide Warsaw i domem mediowym MediaCom.