Kraj

Polacy utożsamiają kulturę z piknikiem

Badania ARC Rynek i Opinia pokazują, że Polacy raczej stronią od kultury wysokiej, szukają za to masowej rozrywki.

Według badań Sponsoring Monitor 2013 przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia Polacy w niewielkim stopniu interesują się kulturą i sztuką. Spośród typów wydarzeń o charakterze kulturalnym najbardziej lubią pikniki i festyny, projekcje filmowe, imprezy taneczne, koncerty muzyki popularnej oraz programy w telewizji typu “talent show” – wynika z 1. fali badania ARC Rynek i Opinia. Znacznie mniej chętnie Polacy chodzą na koncerty muzyki innej niż popularna, spektakle teatralne, festiwale, bezpośrednie spotkania z artystami, do muzeum czy galerii.

W ciągu ostatnich 10 lat odsetek osób deklarujących duże zainteresowanie kulturą wysoką oscylował wokół 1-3 proc., osób trochę zainteresowanych zaś – 20-25 proc. W tym roku było to odpowiednio: 1 proc. osób bardzo zainteresowanych kulturą i sztuką oraz 25 proc. osób trochę interesujących się tą dziedziną życia.

 – Z naszego badania wynika, że zdecydowanie najbardziej w gusta Polaków trafia rozrywka, która jest przeznaczona dla szerokiej rzeszy odbiorców i jednocześnie jest ogólnodostępna – zarówno w sensie geograficznym, jak i w sensie finansowym – mówi Michał Piechocki z ARC Rynek i Opinia. – Koncerty jazzowe, bluesowe czy wizyta w teatrze są zazwyczaj trudniej dostępne – udział w tego typu wydarzeniach wymaga pewnego wysiłku w postaci wcześniejszej rezerwacji biletu oraz kosztów – bilety na tego typu imprezy są zazwyczaj sporo droższe niż np. wyjście do kina. Jednocześnie dane dotyczące zainteresowania kulturą i sztuka są bezwzględne i pozwalają sądzić, że nawet usunięcie bariery finansowej i geograficznej nie spowodowałoby zmiany preferencji Polaków w tym zakresie, gdyż przyznają oni zgodnie, że ta dziedzina życia ich nie interesuje – dodaje Michał Piechocki z ARC Rynek i Opinia.