Kraj

Polacy kupują mniej energetyków

Według danych GfK Polonia na rynku notuje się 10,5-proc. spadek w ujęciu wartościowym w porównaniu z pierwszym półroczem roku ubiegłego.

Jak pokazują badania GfK Polonia, rynek napojów energetycznych kupowanych przez gospodarstwa domowe w pierwszej połowie 2013 r. był wart ponad 37 mln zł, a jego wielkość wyrażona w litrach wyniosła 9,6 mln.
W porównaniu z pierwszą połową 2012 nastąpił 10,5-proc. spadek w ujęciu wartościowym oraz 10,7-proc. spadek w ujęciu wolumenowym. Do spadku kategorii rok do roku przyczynił się przede wszystkim prawie 12-proc. spadek penetracji – o ponad 300 tys. gospodarstw mniej niż rok wcześniej kupiło produkt z kategorii. Nieznacznie spadła również częstotliwość zakupu kategorii (o 2,5 proc.). Równolegle o 2,5 proc. zwiększyła się średnia cena zakupu za litr (z 3,8 do 3,9 zł).

Z kolei w 2012 r. rynek napojów energetycznych był wart prawie 83 mln zł, a jego wielkość wyrażona w litrach wyniosła ponad 22 mln. W porównaniu z 2011 r. nastąpił 3-proc. wzrost w ujęciu wartościowym i prawie 8-proc. wzrost w wolumenie. – Wzrost wynika z tego, że zwiększyła się intensywność zakupów kategorii: nastąpił wzrost częstotliwości nabywania kategorii. Równolegle o ponad 7 proc. zwiększył się wolumen na akt zakupu, natomiast średnia cena za litr spadła z 4,1 zł do 3,7 zł. Penetracja, czyli liczba nabywców, którzy co najmniej raz zakupili kategorię, nieco wzrosła – w 2012 r. napoje energetyczne zakupiło ok. 3,8 mln gospodarstw, w 2011 r. zaś kategorię tę kupiło 3,7 mln gospodarstw – mówi Lilianna Różycka-Szajna, research project manager w GfK Polonia.