Kraj

Lojalność w sieci w zamian za nagrodę

Z badania Universal McCann wynika, że 42 proc. Polaków zgadza się ze stwierdzeniem, iż media społecznościowe są integralnym elementem ich życia towarzyskiego.

Wyniki najnowszych badań Wave 7 przeprowadzonych na zlecenie sieci Universal McCann pokazują, że Polacy domagają się nagród w zamian za lojalność wobec marek. W praktyce oznacza to, że internauci są bardziej skłonni dołączyć do społeczności konkretnej marki, jeśli znajdą tam dla siebie wartość dodaną w postaci kuponu rabatowego czy atrakcyjnego, bezpłatnego kontentu lub gdy poczują, że marka reprezentuje wartości, z którymi się identyfikują. Polscy konsumenci są również “żądni wiedzy” – chcą jako pierwsi otrzymywać np. informacje o nowym produkcie. – Dzięki Wave 7 wiemy, że konsumenci nawiązują relacje z markami, po to aby zrealizować swoich pięć potrzeb związanych z budowaniem relacji, celowości działań, rozwojem osobistym, zdobywaniem wiedzy oraz akceptacją społeczną – mówi Tadeusz Żórawski, prezes polskiego oddziału UM. Z analiz wynika, że Polacy doceniają wartość rozrywkową sieci oraz możliwość szybkiego wyrażania emocji i dzielenia się nimi. Szybki rozwój telefonii komórkowej wpływa na kreowanie postaw always on, czyli zawsze w zasięgu internetu dzięki rosnącej liczbie posiadanych smartfonów.

Raport pokazuje także, że wzrosła liczba użytkowników profesjonalnych sieci społecznościowych. Tego rodzaju platformy są nie tylko kluczowym miejscem do kształtowania wizerunku, ale także przestrzenią do wywierania wpływu i zabiegania o szacunek. Polacy profesjonalne sieci społecznościowe wykorzystują nie tylko do autoreklamy, ale również do uczenia i dzielenia się wiedzą z innymi użytkownikami. Warto podkreślić, że nie rozdzielają jeszcze tak wyraźnie (jak dzieje się to w przypadku innych państw) życia zawodowego od prywatnego i traktują serwisy społecznościowe, takie jak LinkedIn, również jako narzędzie komunikacji czy spotkań z przyjaciółmi i znajomymi.