Kraj

12-proc. wzrost rynku reklamy online po pierwszym półroczu

IAB Polska prezentuje nowe dane w badaniu AdEx.

Reklama w internecie nadal notuje wzrost. Według badania IAB AdEx realizowanego przez PwC, wydatki na reklamę online w Polsce w drugim kwartale 2013 r. wzrosły o 16 proc. względem porównywalnego okresu zeszłego roku. Przełożyło się to na wzrost całego półrocza o ponad 12 proc. Wartość reklamy online w pierwszych sześciu miesiącach roku 2013 przekroczyła tym samym 1,2 mld zł. Nadal dynamicznie rosną wydatki na reklamę wideo online, a także umacnia się pozycja social media, dzięki czemu reklama graficzna jest liderem dynamiki.

Biorąc pod uwagę podstawowy podział typów reklam internetowych, wszystkie formaty zanotowały wzrosty. Najważniejszym kanałem jest nadal reklama graficzna, która ma 43 proc. udziału, czyli 2 pkt proc. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Zawdzięcza ona duży wzrost głównie dzięki dynamicznie rozwijającemu się wideo online (24 proc. wzrostu rok do roku), a także popularności social media (74 proc. wzrostu rok do roku).

Na kolejnym miejscu ponownie znalazł się marketing w wyszukiwarkach (SEM), z 36-proc. udziałem w torcie. Na kolejnych pozycjach utrzymują się: ogłoszenia (15 proc.) oraz e-mail (5 proc.).

Reklama mobilna osiągnęła wzrost względem pierwszego półrocza 2012 r. o 81 proc.

Biorąc pod uwagę strukturę branżową, podobnie jak rok temu, najbardziej aktywny w pierwszym półroczu był sektor motoryzacji oraz finansowy. W czołówce nadal znajdują się także: handel, nieruchomości oraz telekomunikacja. Warto zwrócić uwagę na duże wzrosty w kategoriach mniej popularnych w sieci, takich jak: żywność (wzrost o 48 proc.), napoje i alkohole (33 proc. wzrostu), farmaceutyki i leki (22 proc.).