Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt ustawy zmieniającej funkcjonowanie Otwartych Funduszy Emerytalnych (OFE). Rządowa reforma systemu OFE budzi wiele kontrowersji, także w aspekcie reklam towarzystw emerytalnych.
W projekcie przedstawionym 10 października br. zapisano, że OFE nie będzie się wolno w ogóle reklamować, a za złamanie zakazu grozić miała grzywna 1 mln zł lub dwa lata więzienia.
Teraz rząd łagodzi nieco zapisy, ale i tak skutecznie zablokują one ewentualne reklamowe działania OFE.
W myśl ustawy każdy ubezpieczony dotychczas w OFE będzie mógł zadeklarować od początku kwietnia do końca lipca przyszłego roku, że chce, by jego dotychczasowe oszczędności emerytalne pozostały w OFE. Jeśli nie złoży takiej deklaracji, zostanie automatycznie ”przeniesiony” do ZUS.
Ci, którzy złożą deklarację o pozostaniu w OFE, raz na cztery lata (od kwietnia do lipca) będą mogli zmienić swoją decyzję i zadeklarować przejście do ZUS. OFE nie będą mogły się reklamować w trakcie tych czterech miesięcy, a także przez trzy miesiące przed nimi.
Za złamanie zakazu nie będzie już grozić kara więzienia, ale za to sankcję finansową podwyższono do 3 mln zł.
Zakaz reklam OFE skrytykowało Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji oraz Komisja Nadzoru Finansowego.
OFE we współpracy z KPP Lewiatan na początku miesiąca podjęły reklamową ofensywę w obronie dotychczasowego systemu. O tej kampanii pisaliśmy w MMP24 7 listopada br.
Teraz rząd musi zatwierdzić projekt i wysłać go do parlamentu. Przepisy mają wejść w życie 1 lutego 2014 r.