Kraj

Kontrowersyjny "Seks w moim mieście"

Strona kampanii społecznej zorganizowanej dla grupy ryzyka, jaką jest MSM, została zamknięta z powodu skarg na "wulgarne opisy seksu analnego i instruktaż zażywania narkotyków".

Kontrowersyjny "Seks w moim mieście"
Adresatem kampanii “Seks w moim mieście”, dotyczącej konsekwencji podejmowania ryzykownych zachowań seksualnych, jest grupa MSM, czyli mężczyźni podejmujący kontakty seksualne z mężczyznami. Oprócz internetu i outdooru, które są głównym źródłem komunikacji, kampania obejmuje specjalne szkolenia dla barmanów oraz partyworkerów dystrybuujących w klubach ulotki i prezerwatywy.

Strona internetowa kampanii miała przypominać portal społecznościowy, w którym o doświadczeniach opowiadają użytkownicy. Pomimo że profile były fikcyjne, zwierzenia wywołały powszechny sprzeciw. “Rzeczpospolita” pisała w artykule, że na profilu “uczestnicy w naturalistyczny, ocierający się o pornografię sposób opowiadają o swoich doświadczeniach seksualnych”, a “na stronie można znaleźć informacje, jak działają środki odurzające i jak je mieszać, np. amfetaminę z alkoholem lub mefedron z amfetaminą”. Obecnie widnieje tam informacja o zamknięciu strony internetowej na żądanie Ministerstwa Zdrowia. 

Twórcy kampanii bronią się, że miała ona być przede wszystkim skuteczna, a zasadą dobrego przekazu jest dostosowanie kodów komunikacyjnych do odbiorców, czyli mówienie ich językiem. Opisy miały dostarczać odpowiedzi na pytania: jak uprawiać seks, aby nie zakazić się HIV; jak bezpieczniej przyjmować substancje psychoaktywne i jak to wpływa na seks; jak sprawdzić, czy nie jest się zakażonym HIV lub innymi chorobami przenoszonymi drogą płciową; co robić w sytuacji zakażenia, gdzie zwrócić się po pomoc. Autorzy nie ukrywają, że styl treści jest dosadny i bezpośredni, ale “taki właśnie ma największe szanse trafić do grupy docelowej”.

Kampania koordynowana jest przez osiem organizacji pozarządowych (Stowarzyszenie Lambda Warszawa, Fundacja Czyste Dźwięki, Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL, Dolnośląskie Stowarzyszenie Psychoprofilaktyczne Return, Społeczny Komitet ds. AIDS, Stowarzyszenie Spadochron, Stowarzyszenie Program STACJA, Stowarzyszenie Tęczówka). Głównym organem finansującym kampanię jest Centrum ds. AIDS, które przeznaczyło na ten cel 90 tys. zł. Wydało on jednak oświadczenie, że treści nie były z nim konsultowane.