Wyłączenie nadajników naziemnej telewizji analogowej, którą zastąpiła cyfrowa (DVB-T), sprawiło, że zwolnione zostały częstotliwości radiowe w zakresie 174-230 Mhz. Do Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który zarządza wykorzystaniem tych częstotliwości, zgłosiła się kolejna firma Emitel, zajmująca się radiodyfuzją programów radiowych i telewizyjnych, zainteresowana ich wykorzystaniem (rezerwacją części pasma). W takiej sytuacji UKE jest zobligowany do przeprowadzenia konsultacji rynkowych. Do wczoraj do urzędu wpłynęło 16 zgłoszeń od firm także zainteresowanych wykorzystaniem tych zasobów. Czy będzie kolejny multipleks z nowymi programami telewizyjnymi? To zależy od decyzji UKE i Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Wśród zainteresowanych nowymi częstotliwościami są nadawcy: Telewizja Polska, ITI Neovision, operator platformy satelitarnej NC+ (należący do Canal+ i TVN), Discovery Polska, Kino Polska TV i Agora, wydawca m.in. ”Gazety Wyborczej” (obie te firmy uruchomią do kwietnia 2014 r. naziemny kanał Stopklatka TV na MUX1), Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe, nadające już naziemne kanały Eska TV i Polo TV i szykujące się do uruchomienia trzeciego: Fokus TV, Telestar, nadawca kanałów iTV i Hot TV, Pressmedial (właściciel Telewizji Regionalnej), katowicka Telewizja TVS (Telewizja Silesia) i Telewizja TVR, nadawca kanału o tej nazwie (d. Telewizja Rolnicza). Dwaj ostatni nadawcy, podobnie jak Discovery, bez powodzenia startowali w poprzednich konkursach KRRiT na wolne miejsca na MUX1.
Zgłoszenie złożyła też spółka Info-TV-FM, operator czwartego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej (MUX 4), należący do Cyfrowego Polsatu, właściciela także Telewizji Polsat.
Zainteresowane są też firmy producenckie: Michał Winnicki Entertainment i podkrakowska Alvernia Studios, należąca do Stanisława Tyczyńskiego, współzałożyciela radia RMF FM, firma telekomunikacyjna RDF2 i Uplink Krzysztof Zagórski, a także nowy operator radiodyfuzyjny Bcast, konkurent Emitela.
UKE zaznacza, że zgłoszenia od kolejnych chętnych mogą jeszcze w najbliższych dniach nadejść pocztą.
Obecnie w ramach naziemnej telewizji dostępnych jest za darmo 20 kanałów telewizyjnych. Najpóźniej od kwietnia przyszłego roku przybędą kolejne cztery. Cyfryzacja naziemnej telewizji sprawiła, że kanały na MUX-ach zyskują widownię i rosną ich przychody. Podczas gdy „wielka czwórka”: TVP1, TVP2, TVN i Polsat, traci rynkowe udziały.
Według danych Nielsen Audience Measurement w ciągu dwóch lat (do lipca br.) kanał Eska TV zwiększył swoje wpływy reklamowe czterokrotnie, TV Puls – dwukrotnie, TV6 – prawie tyle samo, TVN Siedem – o 70 proc., TVP Polonia – o 38 proc., a TV4 – o 35 proc.
Kraj
TVN Discovery
Telewizja Polska
TVP1
TVP2
Agora SA
TV4
RMF FM
Gazeta Wyborcza
TV Puls
Telewizja Polsat
TV6
TVN Siedem
Discovery Polska
Telestar
Cyfrowy Polsat
Polo TV
ITI Neovision
UKE
Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe
Eska TV
Info-TV-FM
Alvernia Studios
Canal+
Nielsen Audience Measurement
Emitel
KRRiT
Telewizja TVS
Telewizja TVR
Fokus TV
Telewizja Silesia
Telewizja Rolnicza
Pressmedial
Michał Winnicki Entertainment
RDF2
Uplink Krzysztof Zagórski
Bcast