Kraj

61 proc. internautów ma smartfony

Dwie trzecie polskich internautów ma smartfony. Aplikacje mogą być z reklamami, ale za darmo. MEC prezentuje badanie "MEC Mobile Report".

Po okresie stabilizacji w 2013 r. rynek smartfonów znów zaczyna rosnąć. Już 61 proc. (+17 proc.) internautów jest posiadaczami tych urządzeń, a ponad jedna czwarta z nich twierdzi, że nie wyobraża sobie życia bez smartfonu – wynika z badania “MEC Mobile Report” przygotowanego przez dom mediowy MEC.

Telefony z internetem są najmocniej rozpowszechnione wśród 15-19-latków – 78 proc. z nich ma smartfon (w 2013 r. – 60 proc.). Jednak największy, aż 45-procentowy wzrost popularności tych urządzeń nastąpił w grupie 45-49-latków, już 57 proc. z nich deklaruje korzystanie z internetu w swoim telefonie.

Wraz z ich upowszechnianiem zmienia się rola smartfonów w życiu konsumentów. “Nie wyobraża sobie życia bez smartfonu” 27 proc. właścicieli tych urządzeń, o 5 pkt proc. więcej niż rok wcześniej.

W porównaniu z poprzednimi latami badani coraz częściej wykorzystują internet w telefonach do kontaktów ze znajomymi – poprzez Facebook (46 proc.) czy prywatną pocztę (41 proc.). Korzystanie z Facebooka jest znacznie powszechniejsze wśród kobiet (blisko 60 proc. wobec 31 proc. mężczyzn), a spośród grup wiekowych korzystanie z Facebooka w telefonie jest najpopularniejsze wśród 15-19-latków (ponad 76 proc. z nich przez telefon łączy się z tym portalem).

Wciąż nieliczni użytkownicy smartfonów używają ich do załatwiania „poważniejszych” spraw, jak transakcje finansowe (13 proc.) czy robienie zakupów (4 proc.).

Smartfonowcy coraz częściej instalują dodatkowe aplikacje – ściąga je już 72 proc. właścicieli tych urządzeń, o 5 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. Większość użytkowników ma jednak nie więcej niż 10 dodatkowych aplikacji.

Większość użytkowników poprzestaje na darmowych opcjach. Mając do wyboru płatne aplikacje bez reklam i bezpłatne z reklamami, wolimy nie płacić, a w zamian mieć styczność z komunikacją marketingową. Tylko 17 proc. właścicieli smartfonów ściąga zarówno płatne, jak i bezpłatne aplikacje i – co ciekawe – odsetek użytkowników, którym zdarza się za nie płacić, lekko spadał na przestrzeni dwóch ostatnich lat.

Badanie “MEC Mobile Report” zrealizowano w maju br. na próbie 1353 internautów w wieku 15+.