Kraj

Firmy rodzinne w Polsce z optymistycznym nastawieniem

KPMG opublikowało raport "Barometr firm rodzinnych".

Firma KPMG opublikowała raport “Barometr firm rodzinnych”. Raport pokazuje, że zdecydowana większość przebadanych firm rodzinnych deklaruje, że ich sytuacja ekonomiczna w perspektywie najbliższych sześciu miesięcy będzie bardzo dobra lub dobra. Poziom optymizmu europejskich przedsiębiorców rodzinnych jest jednak znacznie wyższy niż polskich respondentów – wynika z badania przeprowadzonego przez KPMG w Polsce i 17 innych krajach Europy.
 
74 proc. polskich i 75 proc. europejskich przedsiębiorstw rodzinnych deklaruje, że planuje nowe inwestycje. W przypadku Polski zdecydowanie najczęściej (81 proc. wskazań) są to plany dotyczące inwestycji w działalność podstawową firmy, znacznie rzadziej natomiast w dywersyfikację (49 proc.) czy umiędzynarodowienie (24 proc.). Jedynie kilka procent respondentów twierdzi, że chce wyjść z inwestycji (7 proc. polskich i 3 proc. europejskich firm).
 
Jeśli chodzi o wymiar geograficzny, polskie przedsiębiorstwa rodzinne planują inwestycje przede wszystkim na rynkach, które znają. 88 proc. z nich wskazało, że zainwestuje w kraju, aby zwiększyć udziały w rodzimym rynku, a 51 proc. ma plany dotyczące pozostałych krajów Europy.
Polscy respondenci, którzy nie prowadzą działalności międzynarodowej, najczęściej deklarowali, że ich produkty lub usługi nie mogą być sprzedawane poza granicami kraju (34 proc.) oraz że sprzedaż na rynek krajowy jest wystarczająca (34 proc.). Najrzadziej przyczyną braku aktywności na rynku międzynarodowym okazał się brak wsparcia publicznego (13 proc.) czy brak finansowania (10 proc.).
Przyczyn umiarkowanego zainteresowania ekspansją zagraniczną można upatrywać w “demografii” polskich firm rodzinnych. Są to takie cechy jak m.in. młody wiek, niewielki potencjał ludzki i rzeczowy oraz rodzaj prowadzonej działalności przedsiębiorstw, które nie sprzyjają działalności międzynarodowej. Założyciele firm rodzinnych często nie mają dostatecznej wiedzy i znajomości rynków zagranicznych. “Z naszych obserwacji wynika, że młode pokolenie z rodzinnych biznesów jest bardziej otwarte na zagranicę i można przewidywać zwiększenie eksportu w firmach po zmianie pokoleniowej” – komentuje Andrzej Blikle, prezes stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych.