Kraj

Branża AGD zwiększa wydatki na reklamę

Bosch/Siemens, Amica i Samsung - to trójka top reklamodawców po I połowie roku. Wydatki branży w porównaniu z ub.r. wzrosły w tym okresie o 32 proc. i wyniosły 110,5 mln zł.

Analitycy domu mediowego Equinox na podstawie danych firmy Kantar Media podliczyli, że producenci sprzętu AGD w pierwszej połowie br. zwiększyli swoje wydatki na reklamy w mediach w porównaniu z zeszłym rokiem o 32 proc., do 110,5 mln zł (z 83,8 mln zł).

Największym reklamodawcą w minionym półroczu, jeśli chodzi o tzw. duży sprzęt AGD (lodówki, pralki, kuchnie itp.), była firma BSH Bosch und Siemens (o tej firmie piszemy także w sekcji “Zagranica”), która w porównaniu z ub.r. więcej niż potroiła swoje nakłady mediowe (z 5 do 15,9 mln zł). Na drugim miejscu uplasował się polski producent – firma Amica Wronki, która z kolei zwiększyła swój budżet ponad 3,5-krotnie (z 3 do 11,3 mln zł). Na trzecie miejsce spadł ubiegłoroczny niekwestionowany lider, czyli Samsung Electronics Polska, który w minionym półroczu blisko trzykrotnie zmniejszył swój budżet mediowy na promocję AGD (z 21,2 do 7,5 mln zł). Pierwsze miejsce poza podium przypadło firmie Whirlpool Polska (4,8 mln zł), która zwiększyła inwestycje reklamowe 8,5-krotnie. Piątkę zamyka Beko z wydatkami na poziomie 3,1 mln zł (o 19 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu w ub.r.). Największy wzrost budżetu reklamowego wśród czołowych producentów odnotowało Gorenje – z 21,6 tys. zł do blisko 1,7 mln zł. Analitycy Equinoksa wskazują również spore dysproporcje w budżetach kategorii duże AGD, czołowa trójka reklamodawców odpowiada za 72 proc. wszystkich wydatków.

Jeśli chodzi o małe AGD, takie jak odkurzacze, filtry do wody, roboty kuchenne czy ekspresy do kawy, to tutaj także prym wiódł Bosch Siemens – jego budżet na poziomie bliskim 15 mln zł był ponaddwukrotnie wyższy niż przed rokiem (łączne wydatki tego producenta w całej branży AGD sięgnęły kwoty 30,6 mln zł). Za plecami niemieckiego koncernu kolejny raz znalazł się Karcher, który intensywnie wspiera się kampaniami reklamowymi przy budżecie na poziomie 11,5 mln zł. Trzeci w zestawieniu kielecki Formaster, producent filtrów, ogrzewaczy do wody oraz pojemników do próżniowego przechowywania żywności, też przeznaczył więcej na reklamę – kwota 9,3 mln zł jest blisko trzykrotnie wyższa niż w 2013 r. Warto odnotować również 300-proc. dynamikę wzrostową Philipsa, firmy ze stosunkowo rozdrobnioną kategorią produktową.
Z czołowych marek jedynie firma Zelmer (wykupiona w ubiegłym roku przez BSH) zmniejszyła swoje wydatki (1,4 mln zł), spadając tym samym z trzeciej na dziewiątą pozycję wśród reklamodawców. Kategoria małego AGD jest bardziej rozdrobniona niż duże AGD – trzy czołowe marki koncentrują “tylko” 57 proc. wydatków kategorii.

Najchętniej promowaną przez producentów kategorią jest małe AGD, takie jak odkurzacze, filtry do wody, roboty kuchenne czy ekspresy do kawy. Te cztery kategorie koncentrują ponad 40 proc. wydatków w sektorze.

W przypadku dużego AGD najchętniej promowanymi produktami są wciąż pralki – ich budżet wynosił aż 13 proc. wszystkich wydatków reklamowych w sektorze, mimo że odnotowały 40-proc. spadek wydatków reklamowych w stosunku do poprzedniego roku.

Wyraźnie wyższym budżetem niż przed rokiem charakteryzuje się sprzęt chłodniczy oraz zmywarki – wartość obu podkategorii wynosiła po 8,3 mln zł. Warto dodać, że w zeszłym roku zmywarki reklamowane były w sposób marginalny – wydatki reklamowe wynosiły zaledwie 113 tys. zł w pierwszych sześciu miesiącach. Odwrotne trendy obserwujemy w przypadku piekarników – tu odnotowano prawie 70-proc. spadek inwestycji reklamowych.

Zmianom uległa również struktura wydatków w branży. O ile w ubiegłym roku budżety równomiernie rozłożyły się na małe i duże AGD, o tyle w roku bieżącym mamy do czynienia z przewagą małego AGD (56 proc.) nad dużym (44 proc.).