Zagranica

Unilever: dywizja tłuszczów do smarowania zostanie wydzielona

Analitycy rynkowi, komentując to posunięcie, są zdania, że to krok w kierunku sprzedaży biznesu tzw. spreads przez ten koncern. Obecnie Unilever będzie stuprocentowym właścicielem podmiotu o nazwie Baking, Cooking & Spreading Co., który będzie operować wyłącznie na rozwiniętych rynkach.

 

W portfolio Baking, Cooking & Spreading Co. nie znajdzie się linia produktów Hellmann’s oraz Marmite. Nowy podmiot ma rozpocząć działalność operacyjną w połowie 2015 r. Spreads w portfolio Unilevera generują obecnie ok. 7 proc. całościowych przychodów wynoszących 49,8 mld euro (jest to zarazem jedna czwarta przychodów żywnościowych dywizji koncernu).
 
Analitycy, komentując to posunięcie potentata FMCG, wskazują, że – zwłaszcza krajach rozwiniętych – konsumpcja pieczywa systematycznie spada, co tłumaczone jest intensywną polityką dietetyczną. Konsumenci w tych krajach – jeśli już decydują się na zakup pieczywa, to coraz częściej sięgają po masło niż po jego substytuty. Tak dzieje się np. w USA już trzeci rok z rzędu.

To posunięcie jest naturalnym wynikiem skoncentrowaniu się przez Unilever na brandach wyżej marżowych – zwłaszcza takich jak produkty do pielęgnacji ciała – podkreślają obserwatorzy rynku. Za pierwszych dziewięć miesięcy (do 30 września) br. sprzedaż w kategorii spreads Unilevera (bez uwzględniania różnic kursowych i akwizycji) spadła o 3,2 proc. W tym okresie sprzedaż całego koncernu wzrosła o 3,3 proc.

Przypomnijmy, że w ostatnich latach Unilever konsekwentnie pozbywa się brandów żywnościowych takich jak makarony Ragú czy masła orzechowego Skippy. W 2008 r. przychody z produkcji artykułów żywnościowych generowały 35 proc. całości, dzisiaj jest to tylko 25 proc.

Po ogłoszeniu wczoraj swojej decyzji Unilever natychmiast zaprzeczył przypuszczeniom, że to początek sprzedaży segmentu spreads. Niemniej wielu analityków jest zdania, że może może się to zdarzyć – wyceniając ten biznes Unilevera dla potencjalnego kupującego pomiędzy 5,5 a 8 mld euro.

(Wsj.com)