Kraj

IGRZ z wynikami reklamy OOH w Polsce w roku 2014

Osiągnięty w I półroczu 2014 roku wynik był niższy zaledwie o 1 proc. od wyniku I półrocza 2013 roku.

Zgodnie z danymi o wszystkich przychodach ze sprzedaży na rynku OOH firm raportujących do IGRZ wielkość sprzedaży tej branży w 2014 roku wyniosła 448,5 mln zł, podobnie do roku 2013, w którym osiągnięta została kwota na poziomie 448,6 mln zł. Wynik I półrocza 2014 roku był niższy zaledwie o 1 proc. od wyniku pierwszego półrocza 2013 roku. Podobnie wyglądały wyniki porównawcze po trzech kwartałach ubiegłego roku (-1,5 proc.).

Wydatki przed wyborami samorządowymi wyniosły ponad 8,6 mln zł. Biorąc pod uwagę wydatki na kampanię przed wyborami do Parlamentu Europejskiego (ponad 5,3 mln złotych), łączne wpływy z tytułu wyborów w roku 2014 zamknęły się kwotą blisko 14 mln zł (ponad 3 proc. sprzedaży OOH). Miały one znaczący wpływ na ostateczny wynik 2014 roku. Zrównoważyły w dużej części mniejsze wpływy w trzech kluczowych dla OOH sektorach: sprzedaż, telekomunikacja oraz motoryzacja/transport (2014 vs. 2013). Dwa kolejne ważne sektory: żywność i rozrywka/kultura, zanotowały nieznaczny wzrost w porównaniu z 2013 rokiem. Stabilną pozycję zachowały trzy kolejne sektory: finanse/marketing, usługi oraz odzież/obuwie.
 
Czwarty kwartał 2014 roku był decydujący dla ostatecznego wyniku osiągniętego przez branżę OOH w ubiegłym roku. Zamknął się kwotą w wysokości 127,5 mln zł, wyższą o 3,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2013.
Główną rolę odegrały w nim wydatki w trakcie kampanii przed wyborami samorządowymi (w październiku 2014). Stanowiły 6,4 proc. sprzedaży.
 
IGRZ z wynikami reklamy OOH w Polsce w roku 2014
Oceniając wynik branży OOH w minionym roku, pamiętać należy o dalszych zmianach w liczbie nośników reklamy na rynku. Zmniejszenie ich standardowych powierzchni ekspozycyjnych w tym czasie o kolejne 2 tysiące sztuk świadczy o lepszym wykorzystaniu pozostałych i konsekwentnym dążeniu do uzyskiwania lepszych cen dla organizowanych i prowadzonych kampanii. Kluczowe dla powyższej statystyki jest ograniczenie liczby „nośników małego formatu”. W ostatnim półroczu zmniejszyła się ona o ponad 15 tysięcy. Jest to związane przede wszystkim z rezygnacją firmy AMS SA z wykorzystywania powierzchni ekspozycyjnych zlokalizowanych na dystrybutorach paliw stacji benzynowych.