Kraj

Reklamy już nie takie głośne

KRRiT skontrolowała poziom głośności bloków reklamowych nadawców telewizyjnych i stwierdziła, że jest lepiej, czyli ciszej, niż w latach ubiegłych. Skarg też jest mniej.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji od października do listopada ub.r. przeprowadziła monitoring poziomu głośności reklam nadawanych w blokach reklamowych 24 nadawców naziemnych i 26 nadawców satelitarnych. Analiza wyników monitoringu wskazuje na istotną poprawę sytuacji w porównaniu z monitoringami z lat wcześniejszych. Znajduje to też swoje odbicie m.in. w spadającej w ub.r. liczbie skarg od widzów.

Europejska Unia Nadawców (EBU) rekomenduje normalizację głośności na poziomie -23 LUFS. LUFS (Loudness Unit Full Scale) to jednostka głośności wyrażona w LU, przy czym 0 LU = -23 LUFS.

W przypadku nadawców naziemnych skontrolowano w sumie 70 bloków reklamowych. 28 z nich zmieściło się ”w normie”. W przypadku 25 poziom głośności przekroczono nieznacznie (od 1 LU), a w 9 przypadkach w granicach 1-2 LU. Zdecydowanie za głośnych, czyli powyżej 2 LU, okazało się 8 badanych bloków.

Gorzej wypadły pomiary dla nadawców satelitarnych (łącznie 60 bloków). W normie zmieściło się 19 z nich. Nieznacznie (poniżej 1 LU) głośność przekroczyło 21, w przypadku 16 zaś poziom głośności przekroczono o 1-2 LU. Za głośne (powyżej 2 LU) były jednak tylko 4 z badanych bloków.

Uśrednione wyniki pomiarów wykazały, że w kontrolowanym czasie najgłośniej reklamy w trakcie bloków emitowały TVP Warszawa, Fokus TV i Polo TV.

Reklamy już nie takie głośne