Kraj

Walka o kolory między RedBullem a Biedronką

Sprawa trafiła do Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego regulującego znaki towarowe w UE.

Walka o kolory między RedBullem a Biedronką
Od 2011 roku firma RedBull toczy spór z Jeronimo Martins Polska (właścicielem Biedronki) o legalność stosowania przez JMP (Biedronkę) na opakowaniach napojów energetycznych zestawienia kolorów srebrnego i niebieskiego charakterystycznego dla puszek i butelek RedBulla.  

RedBull uznał, że odbiorca identyfikuje jego napój także po kolorach użytych na opakowaniu. Dlatego w celu monopolizacji użytego zestawienia barw RedBull zarejestrował szereg wspólnotowych znaków towarowych. Z tym jednak nie zgodziła się firma Jeronimo Matrins Polska (JMP) i wystąpiła z wnioskami o unieważnienie tych znaków towarowych, przez co Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (Znaki Towarowe i Wzory) w Alicante (OHIM1) unieważnił dwa kolejne znaki zawierające zestawienie srebrny i niebieski na rzecz RedBulla. Od tej decyzji odwołał się RedBull.

Izba Odwoławcza Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego oddaliła jednak odwołania Red Bull GmbH na decyzje Wydziału ds. Unieważnień OHIM o unieważnieniu dwóch wspólnotowych znaków towarowych Red Bull (CTM 2534774 i CTM 9417668). Powodem było to, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości prezentacja graficzna kombinacji dwóch kolorów musi wskazywać na z góry określony i stały sposób ich połączenia. Samo zdefiniowanie odcieni kolorów oraz podanie proporcji tych kolorów (tak jak przedstawił to zgłaszający – Red Bull GmbH) nie jest wystarczające, aby jednoznacznie stwierdzić przedmiot ochrony, tzn. czym konkretnie jest dane oznaczenie. 
Red Bull GmbH może składać odwołania od tych decyzji do Sądu Unii Europejskiej.