M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Nokia powróci na rynek smartfonów

Maciej Burlikowski | 22 czerwca 2015, 06:00

CEO Nokii: już w przyszłym roku pojawią się smartfony pod marką Nokia.

Lumia 520 - ostatni samodzielnie i szeroko reklamowany w 2013 r. przez Nokię w Polsce smartfon. Mimo prób marce nie udało się powrócić na szczyt.
Lumia 520 - ostatni samodzielnie i szeroko reklamowany w 2013 r. przez Nokię w Polsce smartfon. Mimo prób marce nie udało się powrócić na szczyt.
Rajeev Suri, CEO Nokii, w wywiadzie dla niemieckiego ”Manager Magazin” zapowiedział, że w przyszłym roku na rynku pojawią się smartfony pod marką Nokia.

Fiński producent był niegdyś światowym potentatem i największym globalnie dostawcą telefonów komórkowych. Przespał jednak początek boomu na telefony typu smartfon w pierwszej dekadzie XXI w. W tamtym czasie amerykański Apple, koreański Samsung i pomniejsi chińscy producenci zdetronizowali Nokię. Pomimo prób nie udało się jej już odzyskać straconej pozycji. Po latach spadków sprzedaży jesienią 2013 r. Nokia sprzedała za 5,44 mld euro biznes telefonów komórkowych amerykańskiemu Microsoftowi, twórcy m.in. systemu operacyjnego Windows.

Zgodnie z umową do połowy 2016 r. Nokia nie może produkować ani sprzedawać telefonów komórkowych pod swoją marką.

Rajeev Suri zapowiada jednak, że od przyszłego roku Nokia zamierza projektować smartfony i użyczać swojej marki na zasadzie licencji. Szuka obecnie odpowiedniego partnera. - Microsoft produkuje telefony komórkowe, my będziemy je jedynie projektować i udzielać licencji na wykorzystanie naszej marki, ale oczywiście będziemy także chcieli walczyć innymi metodami. Możemy być równym mu rywalem - twierdzi Suri.

Według analiz firmy IDC najwięcej smartfonów na świecie sprzedał w ub.r. Samsung - 318,2 mln szt., co dało mu blisko 25 proc. udziałów w globalnym rynku. Na drugim miejscu znalazło się Apple (192,7 mln szt. iPhone'ów; 14 proc. udziałów), a za nim Huawei (73,6 mln szt., 5,7 proc.), Lenovo (70 mln szt.; 5,4 mln szt.) i LG (59,2 mln szt., 4,6 proc.). A w Polsce? Serwis Spidersweb opublikował nieoficjalne dane (najprawdopodobniej z analiz GfK Polonia) na koniec ub.r., wedle których Samsung ma u nas 38 proc. rynku smartfonów, LG - 15,5 proc., trzecie miejsce okupuje Sony z 13 proc., a smartfony Lumia (Microsoft/Nokia) zajmują czwartą pozycję w sprzedaży z udziałami na poziomie 10 proc. Piąty jest tajwański HTC (4,1 proc.), a szósty Apple (3 proc.). Pozostali producenci to 16,4 proc. rynku.  

Na mocy zawartej umowy Microsoft kupił w 2013 r. markę Lumia używaną do oznaczeń smartfonów i prawa do używania marki Nokia przez 10 lat przy produkcji prostych, tańszych telefonów komórkowych.

Co ciekawe, już pod koniec ub.r. Nokia udzieliła tajwańskiej firmie Foxconn, producentowi iPhone'ów dla Apple, licencji na użycie swojej marki do produkcji tabletów. Ich wyniki sprzedaży przekroczyły najśmielsze oczekiwania. 

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , , , , ,