Kraj

IRCenter zbadał, jak piją internauci

Ponad połowa socialmediowych dyskusji internautów odnosiła się do piwa.

IRCenter przyjrzało się zjawisku digital drinking w celu zbadania, w jaki sposób i co piją użytkownicy social mediów.
Z opublikowanego raportu wynika, że przedstawiane przez internautów trendy w konsumpcji alkoholu są powiązane ze zmieniającymi się porami roku. W okresie letnim alkohol jest elementem relaksu i zabawy w gronie przyjaciół, natomiast zima to czas studenckich imprez i świętowania karnawału. Sezonowość dyskusji objawia się również wzrostem znaczenia dyskusji o trunkach wysokoprocentowych wraz z obniżającą się temperaturą – wina, wódki i alkohole kolorowe największą popularnością cieszą się jesienią i zimą.
Naturalną przestrzenią dyskusji dla większości rodzajów alkoholi pozostają serwisy koncentrujące się na zdjęciach (np. Instagram). Internauci chętnie publikują tam swoje zdjęcia dokumentujące czas spędzany w gronie znajomych, któremu towarzyszy alkohol. Najmniej liczną grupę stanowią internauci, którzy piszą o spożywaniu alkoholu w samotności. Odbywa się to najczęściej w domowym zaciszu, a alkohol jest dodatkiem do drinków i herbaty na przeziębienie. Użytkownicy przyznający się do picia w pojedynkę zazwyczaj odnoszą się też do konkretnej sytuacji warunkującej to zachowanie, jak np. samotność, choroba czy zły nastrój. Spożywanie samemu wysokoprocentowych trunków bez podania przyczyny często spotyka się z krytyką ze strony innych internautów.

Ponad połowa wszystkich dyskusji o konsumpcji alkoholu w ostatnim roku odnosiła się do piwa. Zdaniem autorów raportu ma to związek z panującym trendem konsumenckim na poszukiwanie oryginalnych regionalnych piw. Największą aktywność w tym obszarze wykazują blogerzy piwni oraz użytkownicy forów internetowych. Jako drugie w dyskusjach online (zwłaszcza w Instagramie) najczęściej pojawia się wino, które w dużej mierze występuje jako element damskich spotkań z przyjaciółkami i kobiecego stylu życia. Dyskusje mają wówczas najwyższą temperaturę emocji, panie ogłaszają również, że poszukują partnerów. Częściej także oceniają smak alkoholu i wyrażają swój jednoznaczny stosunek do produktu. Z kolei jeżeli wino towarzyszy zabawie w większym gronie, zwykle piszą o nim młodzi ludzie, amatorzy tanich trunków.
Badanie wykazało, że to przede wszystkim wódka traktowana jest jako alkohol typowo towarzyski. Jej spożywanie internauci deklarują głównie podczas domówek, spotkań w pubach i klubach oraz w trakcie zabawy weselnej. Najczęściej konsumpcja wódki łączy się z pozytywnymi wydarzeniami lub opijaniem sukcesów. Zdarza się jednak także, że trunek ten występuje jako antidotum na złe samopoczucie.
Najbardziej neutralnie internauci odnoszą się do najmniej dyskutowanych alkoholi kolorowych. Autorami wypowiedzi na ich temat są w znacznej mierze mężczyźni deklarujący konsumpcję whisky, która jest jednocześnie jednym z najczęściej wyszukiwanych alkoholi w Google. Największą popularnością wśród internautów cieszą się Jack Daniel’s i Ballantines. Jednocześnie są one najbardziej neutralnie ocenianymi produktami. Zdecydowanie najlepszą opinią wśród użytkowników mediów społecznościowych cieszy się Bushmills. 57 proc. wśród wszystkich wypowiedzi o tej marce stanowią pozytywne nawiązania do smaku i ceny.