Kraj

Sceptyczne prognozy czteroletnie dla T-Mobile Polska

Analitycy przewidują, że w latach 2015-2019 przychody telekomunikacyjnej spółki będą co roku malały o 0,5 proc., a EBITDA o 0,2 proc.

Niemiecka grupa telekomunikacyjna Deutsche Telekom, właściciel operatora komórkowego T-Mobile Polska, przedstawiła prognozy analityków dotyczące przychodów i zysków w latach 2015-2019. Według tych przewidywań przychody polskiej spółki w II kwartale br. miałyby wynieść 378 mln euro (to uśredniona wartość – prognozy 21 analityków wahały się od 342 do 402 mln euro). Oficjalne wyniki za II kwartał i pierwszą połowę roku DT poda dzisiaj.

Przychody w bieżącym roku mają wynieść 1521 mln euro (prognozy w przedziale 1339-1621 mln euro).

Dla porównania przychody T-Mobile Polska w I kwartale br. wyniosły 382 mln euro, a w całym ub.r. 1492 mln euro (od początku br. polska spółka konsoliduje przychody przejętego GTS Polska).

Według przewidywań analityków EBITDA (zysk przed odliczeniem odsetek, podatków i amortyzacji) polskiego operatora miałby w minionym kwartale wynieść 141 mln euro (20 prognoz w przedziale 130-158 mln euro), w całym br. zaś 568 mln euro (prognozy w przedziale 493-645 mln euro). EBITDA telekomu za I kwartał br. wyniosła 136 mln euro, za cały ub.r. zaś 499 mln euro.  

Prognozy analityków na kolejne nie napawają optymizmem – ich zdaniem przychody T-Mobile Polska w latach 2015-2019 r. będą maleć średnio o 0,5 proc. rocznie. W przyszłym roku miałyby wynieść 1511 mln euro, w 2019 r. zaś 1494 mln euro (14 prognoz w przedziale 1294-1715 mln euro). Nieco lepiej wypadają prognozy rentowności – przyszłoroczna EBITDA miałaby wynieść 566 mln euro (20 prognoz w przedziale 479-665 mln euro), a w 2019 r. 564 mln euro (13 prognoz w przedziale 468-675 mln euro).

Na koniec marca br. T-Mobile Polska obsługiwała 15 794 tys. klientów, w tym 6784 tys. abonentów i 9,01 mln użytkowników ofert na kratę (prepaid).

Od czerwca br. prezesem T-Mobile Polska jest Adam Sawicki, były prezes Netii, od niedawna nową dyrektor departamentu komunikacji rynkowej jest zaś Katarzyna Grzywaczewska, była dyrektor marketingu Liberty Ubezpieczenia, która zastąpiła Pawła Szarkowskiego. Telekom jest w trakcie postępowania przetargowego na wybór agencji fullservice’owej, a niedawno wybrał SMG Next jako agencję digitalową.