Kraj

MEC: polski rynek programmatic advertising będzie w tym roku wart ćwierć miliarda złotych

Co piąta złotówka na reklamę display w Polsce będzie w tym roku wydana w ramach systemu zautomatyzowanej sprzedaży. Rynek programmatic advertising osiągnie w tym roku wartość ok. 250 mln zł.

Około 20 proc. wydatków na reklamę display stanowić będzie w tym roku zakup w modelu programmatic advertising. Rynek będzie więc wart ok. 250 mln zł – szacuje agencja mediowa MEC m.in. na podstawie danych IAB i inwestycji klientów ze swojego portfolio. Wydatki w kategorii napędzać będą rosnące inwestycje w wideo i mobile, które w coraz większym stopniu są dostępne w systemie zautomatyzowanego zakupu. W przyszłym roku udział programmatic advertising wzrośnie do ok. 30 proc. w ogólnych wydatkach na reklamę display.

– Będzie to wciąż znacznie niższy udział niż w USA, gdzie już w tym roku reklama programatyczna stanowi około połowy wydatków na display. W Polsce dopiero zaczynają się rozwijać prywatne systemy aukcyjne (private marketplace, programmatic direct). Wydawcy zachowują też wciąż sporą ostrożność, wynikającą z nie zawsze słusznego przekonania, że programmatic oznacza konieczność sprzedawania taniej – mówi Tomasz Rzepniewski, managing partner w MEC.

W Polsce zakup programatyczny zyskuje na popularności wśród reklamodawców ze wszystkich branż. Wykorzystaniem programmatic w zakupie reklamy online w największym stopniu zainteresowani są reklamodawcy międzynarodowi i regionalni, którzy korzyści z takiego zakupu przetestowali już na bardziej rozwiniętych rynkach.

– Programmatic pozwala im na precyzyjne dotarcie do ściśle zdefiniowanych grup, szybki proces zakupu, głębszą i odbywającą się na bieżąco optymalizację kampanii. Świat reklamy dąży do automatyzacji i coraz lepszego wykorzystania danych, a tradycyjny model zakupu stoi w sprzeczności z tymi trendami. Przewidujemy więc, że w przyszłym roku odnotujemy kolejny dwucyfrowy wzrost wydatków na digital w modelu programatycznym – mówi Rzepniewski.