Kraj

UOKiK wymógł na platformach rezerwacji hoteli rezygnację z klauzul najwyższego uprzywilejowania

Hrs.pl, Expedia.com, Booking.com oraz Hotele.pl zobowiązały się zrezygnować z ich stosowania.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w grudniu ub.r. wszczął postępowanie w sprawie internetowych platform rezerwacji zakwaterowania. Chodziło o stosowane przez nie w umowach z hotelami, hostelami czy właścicielami prywatnych apartamentów tzw. klauzule najwyższego uprzywilejowania.

Według UOKiK takie klauzule stosowały cztery duże platformy rezerwacji noclegów: Hotel Reservation Service (obsługujący m.in. Hrs.pl), Expedia Lodging Partner (m.in. Expedia.com), Booking.com (m.in. Booking.com) oraz eTravel (m.in. Hotele.pl).

Klauzule te stanowiły, iż platforma rezerwacyjna miała zagwarantowane, że cena, dostępność pokoi i inne warunki przez nią oferowane będą niemniej lub równie korzystne co oferowane w jakimkolwiek innym kanale sprzedaży online i offline. Zdaniem UOKiK mogły one ograniczać konkurencję. Mogły bowiem uniemożliwiać konsumentom dokonanie rezerwacji po niższej cenie lub na bardziej korzystnych warunkach za pośrednictwem innych witryn czy też bezpośrednio w miejscu zakwaterowania, nawet w przypadku dużej dostępności wolnych miejsc.

UOKiK zakwestionował tzw. szerokie klauzule najwyższego uprzywilejowania, czyli dotyczące wszystkich kanałów sprzedaży. Zastrzeżeń nie budziły natomiast tzw. wąskie klauzule, zgodnie z którymi cena, dostępność pokoi i inne warunki oferowane przez platformę nie mogą być mniej korzystne jedynie od tych oferowanych na stronie internetowej hotelu, hostelu czy apartamentu.

Wszyscy czterej przedsiębiorcy dobrowolnie zgodzili się zrezygnować ze stosowania postanowień wskazanych przez UOKiK. Z informacji przekazanych do Urzędu wynika, że trzej operatorzy platform rezerwacyjnych już zaprzestali stosowania klauzul najwyższego uprzywilejowania, natomiast jeden z przedsiębiorców zadeklarował, że odpowiednich zmian w obowiązujących umowach z obiektami hotelarskimi dokona do 30 listopada br.

W trakcie postępowania Urząd współpracował z innymi europejskimi urzędami ochrony konkurencji oraz Komisją Europejską w ramach Europejskiej Sieci Konkurencji. Przykładowo urzędy z Francji, Włoch i Szwecji przyjęły zobowiązania Booking.com do zrezygnowania z szerokich klauzul najwyższego uprzywilejowania.