Kraj

SMG: Rynek reklamy po 9 miesiącach wzrósł o 4 proc.

Dynamika wydatków w całym roku 2015 osiągnie poziom 3,7-3,9 proc. W roku 2016 rynek wzrośnie o 3-4 proc. - prognozują autorzy raportu.

Agencja SMG przeanalizowała tendencje na rynku reklamowym w Polsce po trzech kwartałach 2015 r. W okresie od stycznia do września 2015 r. rynek reklamy w wartościach netto wzrósł o 4 proc., tj. o 209 mln zł, wobec analogicznego okresu 2014 r. Podobnie jak we wcześniejszych okresach raportowania czynnikiem, który wywarł największy pozytywny wpływ na kondycję rynku reklamy, był wzrost wydatków reklamowych sektora handel oraz produkty farmaceutyczne, leki, a także zwiększenie wydatków sektora FMCG.

Dynamika i wartość rynku reklamowego po III kw. 2015 r. w porównaniu z analogicznymi okresami lat poprzednich:

SMG: Rynek reklamy po 9 miesiącach wzrósł o 4 proc.

Według analiz SMG w okresie od stycznia do września 2015 r. najwyższy wolumenowy wzrost wydatków odnotowany został w przypadku sektora żywność (o 61,4 mln zł, dynamika 11,9 proc.). Najaktywniejsze reklamowo w tym okresie były kategorie: przetwory i przyprawy, żywność w proszku i produkty mleczne.

Sektor farmaceutyczny także charakteryzował się dużym wolumenem wzrostu. Po trzech kwartałach 2015 r. producenci farmaceutyków wydali na reklamę o 48,5 mln więcej niż w tym samym czasie przed rokiem (dynamika wydatków 8,1 proc.). Największym reklamodawcą tego sektora i całego rynku pozostaje niezmiennie Aflofarm Farmacja Polska.

Bardzo dobrym sygnałem dla rynku reklamy jest wzrost inwestycji reklamowych sektora dóbr szybko zbywalnych (dynamika na poziomie 6,3 proc.).

Dynamika i wartość wydatków reklamowych w poszczególnych sektorach po III kw. br.:

SMG: Rynek reklamy po 9 miesiącach wzrósł o 4 proc.

 

W okresie od stycznia do września 2015 r. mediami, które charakteryzowała wzrostowa dynamika przychodów, były: internet (wzrost o 9,6 proc.), radio (wzrost o 9,1 proc.), telewizja (wzrost o 4,2 proc.) oraz kina (wzrost o 1 proc.). Przychody z reklamy zewnętrznej osiągnęły poziom porównywalny z ubiegłorocznym, uwzględniając zaś wydatki na tranzyt, reklama zewnętrzna po trzech kwartałach wzrosła o 1,9 proc. Zmniejszyły się natomiast przychody reklamowe magazynów i dzienników.

Zmiana wartości reklamy w poszczególnych kanałach komunikacji:

SMG: Rynek reklamy po 9 miesiącach wzrósł o 4 proc.

Dynamika wydatków reklamowych w poszczególnych kanałach komunikacji:

SMG: Rynek reklamy po 9 miesiącach wzrósł o 4 proc.


Udział poszczególnych kanałów komunikacji w rynku reklamowym:

SMG: Rynek reklamy po 9 miesiącach wzrósł o 4 proc.

 

Zdaniem autorów raportu rynek reklamowy wykorzystuje dobrą koniunkturę gospodarczą w Polsce i zdecydowanie przyspiesza w III kwartale 2015 r., osiągając dynamikę +6,4 proc. (licząc kwartał do kwartału) oraz +4 proc. w całym okresie Q1-Q3. – Estymujemy, iż ten trend utrzyma się do końca 2015 r., a wzrost rynku reklamowego będzie wyższy od prognozowanego przez nas na początku br. Dynamika wydatków osiągnie ostatecznie poziom 3,7-3,9 proc. – mówi Piotr Piętka, prezes SMG.

W pierwszych trzech kwartałach 2015 r. udział inwestycji reklamowych na telewizję linearną i reklamę online przekroczył 75 proc., co wyraźnie wskazuje, w jakim kierunku podąża obecnie rynek. Wzrost inwestycji w telewizji linearnej (+4,2 proc.) powoduje umacnianie się tego medium jako lidera we wpływach reklamowych i potwierdza efektywność tego kanału komunikacji z konsumentami.

– W mediach online’owych obserwujemy znaczny wzrost inwestycji realizowanych w formie zakupu automatycznego (ang. programmatic buying). Dla rynku online to bez wątpienia jeden z głównych kierunków rozwoju w najbliższych kwartałach. Jestem również przekonany, że rok 2016 przyniesie pierwsze próby wykorzystania programmaticu w innych mediach, takich jak telewizja czy radio – dodaje Piętka.

Piętka uważa, że perspektywy na rok 2016 pozostają dobre i estymuje zachowanie umiarkowanego tempa wzrostu rynku z roku bieżącego, tj. na poziomie 3-4 proc.