Zagranica

Słabszy wynik Black Friday

Amerykańscy konsumenci coraz częściej kupują online. W tym roku podczas zakupowego szaleństwa wydali o ponad miliard dolarów mniej niż rok wcześniej. Zdaniem analityków to właśnie koronny dowód postępujących zmian zwyczajów zakupowych.

Według analiz przedstawionych przez instytut ShopperTrak amerykańscy konsumenci podczas ostatniego Black Friday wydali na wyprzedażach ok. 10,4 mld dol., w 2014 r. była to kwota 11,6 mld dol.

Tymczasem sprzedaż online w porównaniu z Black Friday w roku 2014 wzrosła o 14,3 proc.

Analitycy z ShopperTrak wskazują, że głównym powodem jest postępująca zmiana zwyczajów zakupowych amerykańskich klientów – coraz częściej kupują oni online za pomocą swoich smartfonów i komputerów. Tym bardziej, że w tym roku w St. Zjednoczonych wielu detalistów zaoferowało znaczące obniżki cen jeszcze przed Świętem Dziękczynienia (przypada w ostatni czwartek listopada), co bardzo osłabiło impakt tradycyjnego, zakupowego szaleństwa w Black Friday.

Niemniej ten wynik został uznany za dobry symptom wychodzenia amerykańskiej gospodarki ze stagnacji – nieznacznie rosną płace, maleje też bezrobocie, korzystny wpływ ma też oczywiście niska cena ropy naftowej.

(RetailUpdate)