Kraj

Blisko 7 proc. internautów korzysta z wearables - pokazuje MEC Mobile Report 2015

Od ubiegłego roku wyraźnie przybyło użytkowników telefonów podłączonych do internetu. 80 proc. internautów korzysta ze smartfonu, blisko połowa łączy się z internetem przez tablety, a blisko 7 proc. twierdzi, że ma urządzenie z kategorii wearables - pokazuje MEC Mobile Report 2015.

Już do 80 proc. polskich internautów reklamodawcy mogą dotrzeć poprzez ekrany komórek. Nasycenie rynku telefonami z dostępem do internetu wzrosło wyraźnie od ub.r. – niespełna dwie trzecie badanych w MEC Mobile Report 2014 twierdziła, że ich telefon to smartfon. Znacznie zwiększyła się też penetracja tabletów – już blisko połowa polskich internautów deklaruje ich posiadanie. 6,7 proc. twierdzi, że ma urządzenia codziennego użytku, jak zegarki, okulary czy elektroniczne opaski, które mogą się łączyć z internetem za pomocą urządzenia mobilnego.

Blisko 7 proc. internautów korzysta z wearables - pokazuje MEC Mobile Report 2015

– Wyniki tegorocznej fali badania wykazały mocny trend wzrostowy zarówno jeśli chodzi o poziom nasycenia rynku urządzeniami mobilnymi, jak i skalę ich wykorzystania. Trzycyfrowa dynamika wzrostu wydatków na mobile potwierdza, że reklamodawcy widzą te zmiany. Wciąż jednak obserwujemy przepaść między czasem poświęcanym na korzystanie ze smartfonów i przywiązaniem do tych urządzeń a wydatkami na reklamę mobilną – komentuje Izabela Albrychiewicz, CEO MEC.

Przypomnijmy, że wydatki na mobile w pierwszej połowie 2015 r. stanowiły wg IAB Adex 14,2 proc. wydatków na reklamę online ogółem. – Śmiało można przyjąć, że w przyszłym roku przynajmniej co czwarta złotówka na e-reklamę będzie wydana w kanale mobilnym. Potencjał dalszego wzrostu wskazuje przykład amerykańskiego rynku, na którym w tym roku po raz pierwszy inwestycje w mobile przewyższają wydatki na reklamę desktopową – dodaje Albrychiewicz.

O znaczeniu mobile w strategiach internetowych szczególnie powinni pamiętać reklamodawcy sieci społecznościowych. 60 proc. internautów (a w grupie 15-19 lat aż 85 proc). korzysta z sieci w telefonie po to, by sprawdzić, co się dzieje w Facebooku. Tylko nieznacznie mniej – 59,8 proc. wykorzystuje sieć w telefonie do sprawdzania poczty e-mail.

Powszechność wykorzystania smartfonów sprawia, że towarzyszą one internautom w większości miejsc. Część z nich tworzy unikatowe – z punktu widzenia reklamodawcy – konteksty. 43 proc. badanych korzysta z sieci w telefonie w środkach transportu publicznego, 21 proc. – podczas robienia zakupów, 32 proc. – w samochodzie. 80 proc. nastolatków, najmłodszej badanej grupy, korzysta ze smartfonów w szkole. – Tam, gdzie do niedawna mieliśmy szansę dotrzeć tylko za pośrednictwem reklamy out-of-home czy radia, dziś coraz częściej docieramy interaktywną kampanią mobilną, ściśle związaną z kontekstem sytuacyjnym. Pozwalają na to m.in. możliwości zlokalizowania konsumenta – mówi Albrychiewicz.

Tegoroczny MEC Mobile Report pokazał, że tylko jedna czwarta właścicieli smartfonów świadomie i zdecydowanie odmawia udostępniania takich danych.

Nową, ale nabierającą znaczenia kategorią urządzeń są wearables. Już 78 proc. internautów twierdzi, że słyszało o urządzeniach codziennego użytku jak zegarki, okulary czy elektroniczne opaski, które mogą się łączyć z internetem za pośrednictwem np. smartfonów. Największą rozpoznawalność jako producent tego typy sprzętu ma w
Polsce Samsung. 6,7 proc. badanych internautów twierdzi, że ma urządzenie z kategorii wearables, większość z nich (4 proc. ogółu badanych) deklaruje, że to “inteligentny” zegarek. Wearables okazują się najbardziej popularne w grupie 25-29-latków – aż 14 proc. z nich twierdzi, że ma jedno z urządzeń codziennego użytku łączących się z internetem, 11 proc. z nich deklaruje, że ma inteligentny zegarek. Na razie nie widać przesłanek, by w perspektywie roku nastąpiła w Polsce eksplozja zainteresowania wearables. Tylko 12 proc. internautów twierdzi, że rozważa zakup takiego urządzenia.

Blisko 7 proc. internautów korzysta z wearables - pokazuje MEC Mobile Report 2015

MEC Mobile Report zrealizowano metodą CAWI na grupie 1,8 tys. internautów na przełomie września i października 2015 r. Jest to piąta edycja tego badania.