Kraj

MEC: blisko połowa widzów chce kupować pojedyncze kanały, a nie pakiety

W zestawieniu stacji, które w modelu a la carte kupiliby polscy widzowie, prowadzą HBO i Discovery.

48 proc. polskich telewidzów chciałaby kupować dostęp do pojedynczych kanałów w ofercie operatorów płatnej TV, a nie całe pakiety stacji, jak dotychczas – pokazuje Projekt Cyfrowizja II, badanie agencji mediowej MEC. Zakupem pojedynczych stacji byliby zainteresowani przede wszystkim mężczyźni (55 proc.), osoby w wieku 25-34 lata (56 proc.) i mieszkańcy największych miast (ponad 57 proc.).

Wśród klientów i widzów poszczególnych typów telewizji bardziej taką usługą byliby zainteresowani odbiorcy płatnej TV, w największym stopniu operatorów satelitarnych (52 proc.). W podziale na operatorów największe zainteresowanie telewizją a la carte wyrażają klienci NC+ – 6 na 10 z nich chciałoby kupować pojedyncze kanały telewizyjne.

 

MEC: blisko połowa widzów chce kupować pojedyncze kanały, a nie pakiety

 

MEC: blisko połowa widzów chce kupować pojedyncze kanały, a nie pakiety

 

Również wysoki, bo ponad 60-proc. odsetek zainteresowanych telewizją a la carte mamy też wśród widzów, którzy w ciągu ostatniego roku rozważali cord-cutting (rezygnację z usług płatnej telewizji).

W rankingu stacji, które w modelu a la carte kupiliby polscy widzowie (wskazania spontaniczne), prowadzą HBO i Discovery. Widzowie wybierający z listy płatnych kanałów najczęściej decydowali się na Discovery, HBO, Canal + Cyfrowy i National Geographic – ponad 35 proc. polskich telewidzów wybrałoby do tworzonego samodzielnie pakietu te kanały. Dużą popularnością widzów mogłyby się cieszyć przy takim modelu sprzedaży kanały sportowe – prawie co czwarty badany umieściłby je w swojej ofercie.

Skala zainteresowania ofertą a la carte wzrosła na przestrzeni kilku miesięcy – gdy wiosną MEC badał zainteresowanie taką usługą wśród internautów (są to osoby nawet nieco bardziej zainteresowane modelem a la carte niż przeciętny telewidz), deklarowało je 45 proc. badanych. Znacznie wyższy, bo ponad 30 proc. był też odsetek osób niezdecydowanych w tej kwestii. Wzrost zainteresowania swobodniejszym modelem zakupu może wynikać m.in. z rozwoju usług VoD, które kuszą widzów swobodą wyboru i dostępu.

Badanie Cyfrowizja II realizowane było przez MEC na przełomie października i listopada 2015 r. na próbie 1100 respondentów, z pomocą wywiadów internetowych i telefonicznych.