Kraj

UOKiK: kolejne postępowanie przeciwko bankom

Po niedawnej karze dla mBanku i wszczęciu postępowań wobec sześciu innych banków za kredyty frankowe teraz UOKiK prowadzi postępowania przeciwko sześciu bankom ws. zmian w umowach i sposobach informowania klientów o nich.

Jak informowaliśmy w MMP24.pl 19 stycznia br. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ukarał mBank karą 6,5 mln zł i zobligował go do wypłaty klientom rekompensat za nieuwzględnianie ujemnego oprocentowania w kredytach hipotecznych we frankach szwajcarskich. Ujawnił także, że w tej sprawie toczą się postępowania wobec sześciu innych banków.

Najwyraźniej branża bankowa znalazła się na celowniku UOKiK: wczoraj urząd poinformował, że przeciwko sześciu bankom: Alior Bankowi, Bankowi Millennium, BZ WBK, ING Bankowi Śląskiemu, Pekao SA oraz Credit Agricole Bank Polska, prowadzi postępowania w sprawie nienależytego, zdaniem urzędu, wykonania obowiązku informowania klientów o powodach zmian w umowach oraz sposobu informowania ich o tychże zmianach.

Wątpliwości UOKiK wzbudziły praktyki polegające na informowaniu konsumentów o zmianach w zawartych z nimi umowach za pomocą wewnętrznych serwisów bankowości internetowej. Zdaniem urzędu informacje o proponowanych przez bank zmianach w umowie powinny zostać przesłane za pomocą trwałego nośnika informacji. Przykładowo – klient powinien otrzymać list w formie tradycyjnej albo informację zapisaną na nośniku USB czy płycie CD. Dane takie mogą być przesłane również e-mailem, pod warunkiem że będą zawierać wszystkie wymagane informacje, a nie jedynie odesłania do zewnętrznych stron internetowych, na których są one zamieszczone, oraz konsument wyrazi zgodę na taką formę komunikacji.

Ponadto UOKiK zakwestionował wprowadzenie przez wskazane powyżej banki zmian do warunków umów w trakcie ich wykonywania bez odpowiedniej podstawy prawnej zawartej w samej umowie lub w powszechnie obowiązujących przepisach prawa. UOKiK nie kwestionuje prawa przedsiębiorców do zmian warunków umów, ale powinno się to odbyć zgodnie z regułami, jakie przewidują przepisy. Jeżeli więc przedsiębiorca w oparciu o swoją jednostronną decyzję chce dokonać zmian w wykonywanych umowach, to musi się to odbyć w oparciu o jednoznaczną, precyzyjną oraz zrozumiałą tzw. klauzulę modyfikacyjną (czyli zbiór warunków określających co i kiedy może się zmienić).

Wysyłane klientom informacje o zmianach umów również muszą wskazywać podstawę prawną oraz okoliczności, które spowodowały konieczność ich modyfikacji. W opinii Urzędu zabrakło ich w informacjach wysyłanych przez banki. Brak tych danych powoduje, że konsument nie jest w stanie określić, czy wprowadzane przez bank zmiany (np. podwyżka opłat za prowadzenie konta) są uzasadnione.

Zdaniem UOKiK takie praktyki banków mogły naruszać zbiorowe interesy konsumentów, a za to grożą im kary, takie jak we wspomnianym przypadku mBanku za kredyty frankowe.