Kraj

Visa chwali się dobrymi wynikami w Polsce

Liczba transakcji kartami wzrosła w ciągu roku o 44 proc., a ich wartość o ponad 20 proc.

Organizacja płatnicza Visa Europe podsumowała miniony rok obrachunkowy, tj. od października 2014 r. do września ub.r. i wyliczyła, że posiadacze kart płatniczych jej systemu w Polsce dokonali nimi w trakcie tych 12 miesięcy ponad 1,5 mld transakcji o łącznej wartości w przeliczeniu blisko 26 mld euro. Liczba transakcji, w porównaniu z poprzednim 12-miesięcznym okresem, wzrosła o 44,2 proc., a ich wartość o 20,5 proc.

Co szczególnie pozytywne dla Visy aż o 34 proc. wzrosła wartość płatności jej kartami w sklepach internetowych, sporo szybciej niż w sklepach tradycyjnych, gdzie ten wzrost wyniósł 20,5 proc.

– Ważną rolę w ubiegłorocznym rozwoju Visa odegrał bezprecedensowy sukces płatności zbliżeniowych, które stanowią już ponad 50 proc. wszystkich płatności kartami Visa w Polsce. Wygoda, szybkość oraz bezpieczeństwo płacenia zbliżeniowo – niezależnie od wysokości kwoty transakcji – coraz skuteczniej przekonują konsumentów do płatności bezgotówkowych. Płatności zbliżeniowe zbudowały mocny fundament pod rozwój oczekiwanych przez konsumentów mobilnych płatności zbliżeniowych Visa wprowadzanych szeroko przez banki, które już w tym roku powinny stać się popularnym sposobem płacenia za zakupy w Polsce – przekonuje Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor zarządzająca regionem Europy Środkowo-Wschodniej Visa Europe.

Mobilne płatności zbliżeniowe Visa oparte na chmurze obliczeniowej i technologii HCE udostępniły już Bank Zachodni WBK oraz PKO Bank Polski, a grupa kilkunastu kolejnych banków pracuje nad ich wdrożeniem.

Już 80 proc. z ponad 440 tys. terminali płatniczych akceptujących karty Visa w Polsce obsługuje technologię zbliżeniową.

Według danych Narodowego Banku Polskiego (NBP) na koniec września ub.r. w portfelach Polaków znajdowało się blisko 20,4 mln debetowych i kredytowych kart Visa, co daje tej organizacji 58,7 proc. naszego rynku, konkurencyjny MasterCard ma 40,5 proc.

Według Visy rosnąca popularność płatności jej kartami to zasługa m.in. rozszerzenia sieci akceptacji oraz działań marketingowych realizowanych przez banki oraz przez organizację.
Najważniejszymi działaniami promującymi płatności bezgotówkowe kartami Visa były m.in. kampanie z udziałem detalistów będących numerami jeden w swoich branżach, w tym z sieciami Biedronka i PKN Orlen, a w sektorze e-commerce z serwisem Allegro oraz PayU. Uruchomiony został także program Visa Oferty, udostępniający oferty znanych marek dopasowane do zwyczajów zakupowych konsumentów.

W listopadzie ub.r. Visa Inc. i banki będące właścicielami Visa Europe uzgodniły warunki przejęcia europejskiej organizacji (po ośmiu latach separacji) – Visa Inc. będzie musiała im zapłacić do 21,2 mld euro. Finalizacja transakcji ma nastąpić w II kwartale 2016 r. 

Ubiegłoroczne przychody Visa Europe (od lipca 2014 r. do czerwca ub.r.) osiągnęły najwyższy w historii poziom 2,31 mld euro, tj. o 25 proc. więcej niż rok wcześniej. Właścicielami Visa Europe jest ponad 3 tys. banków, które wydają jej karty (jest ich w obiegu ponad 500 mln). Na przykład PKO BP liczy na wpływy z tej transakcji w wys. ok. 88,9 mln euro (394,65 mln zł), a BZ WBK – ok. 62,8 mln euro. Banki – właściciele Visa Europe – mają otrzymać 11,5 mld euro w gotówce i 5 mld euro w akcjach Visa Inc. od razu, po czterech latach od zamknięcia transakcji zaś kolejne 4,7 mld euro (uzależnione od wyników).