Kraj

W Polsce zakupy na walentynki w sieci mniej popularne

Według wyników badań MasterCard Love Index Polacy wolą po prezent dla ukochanej osoby wybrać się osobiście lub przeznaczyć czas na osobiste spotkanie.

Według wskaźnika “MasterCard Love Index” zakupy online w Polsce nie tracą na popularności, ale kiedy w grę wchodzi głębokie uczucie, Polacy wolą odwiedzić sklep, żeby osobiście wybrać najlepszy upominek dla szczególnej osoby. Z badania decyzji zakupowych, jakie przeprowadził MasterCard, wynika też, że coraz częściej rezygnujemy z zakupu walentynkowego prezentu w formie materialnej na rzecz zaoferowania drugiej osobie wyjątkowych doświadczeń czy przeżyć, które pozwalają budować wspólne wspomnienia. Wskaźnik “MasterCard Love Index” wskazuje również, że jesteśmy coraz hojniejsi – w ciągu ostatnich trzech lat wydatki konsumentów na całym świecie wzrosły w wybranych kategoriach produktów i usług w dniach poprzedzających walentynki średnio o 22 proc.
Wskaźnik “MasterCard Love Index” obrazuje zachowania osób kupujących prezenty walentynkowe w ponad 200 krajach, w tym w Polsce. Badanie objęło analizę zagregowanych danych dotyczących transakcji z wykorzystaniem kart kredytowych, debetowych i prepaid, dokonanych w dniach 11-14 lutego, przez ostatnie trzy lata (2013-2015). Wyniki uwzględniają globalną wartość zakupów oraz kwoty transakcji w wybranych kategoriach produktów i usług.
W Polsce 98 proc. osób dokonało zakupów walentynkowych osobiście, podczas gdy tylko 1 proc. wolało transakcje online (dane z 2015 r.). Za granicą internet był nieznacznie popularniejszy: średnio 90 proc. klientów dokonało zakupów fizycznie w sklepie, a 6 proc. wybrało zakupy w sieci. Na tę ostatnią opcję najczęściej decydują się Europejczycy (21 proc. to transakcje online).
Najwyższy wzrost zanotowały w Polsce wydatki w restauracjach, odpowiadając za 37 proc. wartości transakcji w 2015 r., w porównaniu z 29 proc. dwa lata wcześniej. Jeśli chodzi o liczbę transakcji, to prymat romantycznej kolacji jako pomysłu na walentynki jest jeszcze bardziej widoczny – w Polsce większość płatności dokonywanych jest właśnie w restauracjach w przeciwieństwie do kartek walentynkowych (2 proc. – najmniejszy udział w transakcjach), których popularność regularnie spada. Podobny trend można zaobserwować w skali świata, gdzie średnio 33 proc. wydatków przeznaczonych jest na posiłki w restauracjach, a 28 proc. – na podróże i noclegi w hotelach.
W Polsce łączne wydatki na kwiaty i kartki odpowiadały w 2015 r. za 6 proc. transakcji w porównaniu z 8 proc. w 2013 r. Na świecie również zanotowano niewielki spadek ich sprzedaży w ciągu ostatnich trzech lat. Za tym trendem nie podążają jednak mieszkańcy Ameryki Łacińskiej, którzy w badanym okresie prawie podwoili wydatki na kwiaty. Z kolei Bliski Wschód był jedynym regionem, który zanotował wzrost sprzedaży kartek walentynkowych (ponaddwukrotny).