Kraj

T-Mobile ma 2 mln klientów mniej niż Play

Magentowy operator "wyczyścił" bazę prepaid i możliwe, że w rankingu liczby klientów spadł na czwartą pozycję.

Operator telekomunikacyjny T-Mobile Polska na koniec ub.r. obsługiwał 12,056 mln użytkowników komórek. Oznacza to, że w ciągu roku ubyło mu ich 3,646 mln. Tym samym możliwe, że spadł na czwartą pozycję wśród operatorów komórkowych w Polsce.
Na pierwszym miejscu jest Orange Polska, który na koniec ub.r. obsługiwał 15,906 mln użytkowników komórek (8,361 mln – klienci opłacający abonamenty, czyli postpaid i 7,545 mln użytkownicy ofert “na kartę”, czyli prepaid).
Na drugim miejscu uplasował się P4, operator sieci komórkowej Play, który na koniec ub.r. obsługiwał 14,150 mln klientów (w tym 7,070 mln postpaid i 7,080 mln prepaid).
Z kolei Polkomtel, operator sieci Plus, na koniec września ub.r. raportował 11,940 mln klientów (w tym 8,020 mln postpaid i 3,920 mln prepaid). Wyniki za cały ub.r. operator poda w najbliższy poniedziałek.

To przetasowanie w rankingu operatorów pod względem liczby klientów jest konsekwencją stosowania przez nich odmiennych metod liczenia użytkowników prepaid. Polkomtel liczy karty SIM, które były aktywne w ciągu ostatnich trzech miesięcy, natomiast Orange i Play – w ciągu minionego roku.
T-Mobile właśnie “wyczyścił” swoją bazę prepaid. Dokładnie widać to, porównując wyniki kwartał do kwartału.
Na koniec września ub.r. T-Mobile raportował 6,640 mln abonentów (postpaid) i 9,056 mln użytkowników prepaid. Na koniec ub.r. zaś: 6,569 mln postpaid i 5,487 mln prepaid. Tylko w ciągu trzech ostatnich miesięcy ub.r. “ubyło” mu 3,569 mln użytkowników prepaid.
T-Mobile wprost mówi, że tak duża zmiana wynika z “wprowadzania przez spółkę nowego standardu dotyczącego terminu utrzymywania w systemach numerów prepaid po wygaśnięciu ich ważności”.

W całym ub.r. przychody T-Mobile Polska wzrosły o 3,4 proc. (z 6,245 mld zł w 2014 r. do 6,459 mld zł w ub.r.), zysk EBITDA zaś o 0,2 proc. (z 2,420 mld zł do 2,425 mld zł). Wzrost przychodów T-Mobile zawdzięcza w głównej mierze wynikom GTS Poland, przejętego na przełomie 2014/15 r.

W zeszłym roku T-Mobile Polska zwiększył wydatki reklamowe aż o ponad jedną czwartą (z 243,5 do 308,7 mln zł licząc cennikowo na media tradycyjne, bez internetu; źródło: Kantar Media). Operator współpracuje z agencjami: Leo Burnett, Bridge2Fun, G7, Blueberry oraz Starcom Mediavest Group (SMG).