Zagranica

Scotch Whisky Association zawarła kompromis z Diageo w sprawie indyjskich whisky

Koncern zrezygnuje ze "szkockich" etykiet na butelkach whisky produkowanych w Indiach, ale tylko tych wysyłanych na eksport.

Największy producent alkoholu na świecie – Diageo – zawarł kompromis ze Scotch Whisky Association – organizacją zajmującą się promocją szkockiej whisky i ochroną interesów szkockich producentów trunku. Koncern Diageo zrezygnuje ze “szkockich” etykiet na butelkach whisky produkowanych w Indiach, ale tylko tych wysyłanych na eksport.

Sprawa dotyczy głównie marki McDowell’s No. 1, która jest numerem dwa na rynku indyjskim i whisky numerem dwa na świecie pod względem wolumenu sprzedaży. Rocznie sprzedaje się jej 25 mln skrzynek, czyli więcej niż marki Johnnie Walker, należącej także do Diageo. 

Scotch Whisky Association uważa, że marka McDowell’s No. 1 i jej etykieta zbyt kojarzą się ze Szkocją. Nazwa trunku pochodzi od Angusa McDowela, szkockiego przedsiębiorcy, który w XIX w. zajmował się importem alkoholi do Indii. Teraz Diageo, eksportując tę whisky z Indii na inne rynki, będzie musiało robić to pod inną marką. 

Kompromis zwarty przez strony – Diageo i Scotch Whisky Association – jest mocno kontrowersyjny, biorąc pod uwagę, że tylko 2,5 proc. trunku trafia na eksport – głównie do Afryki i krajów arabskich. Indyjscy konsumenci nadal mogą kojarzyć markę ze Szkocją.