Kraj

Gemius: połowa internautów kupuje online, Allegro najpopularniejsze

Firma zaprezentowała raport przygotowany dla E-Commerce Polska.

Raport “E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla E-Commerce Polska” stwierdza, że 48 proc. polskich internautów deklaruje, że przynajmniej raz dokonało zakupów w sieci. W tej grupie największy odsetek stanowią respondenci w wieku do 34 lat, z wykształceniem średnim lub wyższym, mieszkający w ośrodkach miejskich, a także deklarujący dobrą sytuację materialną swoich gospodarstw domowych.

Zakupy online cieszą się pozytywną opinią badanych ─ wyraźnie dostrzegają oni korzyści z tej formy zakupu w porównaniu z kupowaniem offline. Wśród najważniejszych z nich wymieniają: wygodę (45 proc.), oszczędność czasu (39 proc.) i pieniędzy (35 proc.) oraz większy wybór dostępnych produktów niż w przypadku sklepów stacjonarnych (36 proc.). Zakupy w sieci są także postrzegane jako mało skomplikowane (35 proc.) i bezpieczne (12 proc.). Problemy, z jakimi spotykają się internauci podczas e-zakupów, to: długi czas oczekiwania na produkt (35 proc.), natrętne reklamy produktów oglądanych wcześniej (34 proc.) oraz wysokie koszty dostawy (33 proc.).

Warto zwrócić uwagę na multichanneling, którego znaczenie na przestrzeni roku wzrosło o 9 proc. Dziś już 61 proc. badanych przyznaje, że rozpoczynało zakupy na smartfonie, a finalizowało je na innym urządzeniu – komputerze lub tablecie. Rośnie też znaczenie handlu transgranicznego, w serwisach zagranicznych kupuje 10 proc. badanych.

Wśród najbardziej znanych serwisów e-commerce wybija się Allegro, jego znajomość deklaruje aż 69 proc. badanych, na kolejnych miejscach są OLX (28 proc.) i Zalando (13 proc.).