Kraj

Polacy nadal chętnie korzystają z SMS-ów

Mimo smartfonizacji i licznych aplikacji do komunikacji interpersonalnej SMS-y przy okazji swoich 25. urodzin wciąż cieszą się zaufaniem Polaków.

Polacy nadal chętnie korzystają z SMS-ów
Eksperci Platformy SerwerSMS.pl przeprowadzili coroczne ogólnopolskie badanie dotyczące trendów w komunikacji mobilnej, ze szczególnym uwzględnieniem SMS-ów. Raport “Komunikacja SMS w Polsce 2015” wskazuje na dynamiczny rozwój rynku urządzeń mobilnych – 87 proc. badanych deklaruje posiadanie smartfona, z czego większość korzysta wyłącznie z tego rodzaju urządzenia. Tymczasem z telefonu komórkowego, bez możliwości połączenia z internetem, korzysta wyłącznie lub sporadycznie 25,8 proc. osób. SMS-y nadal atrakcyjne dla Polaków. 70 proc. osób wysyła je codziennie.
– Dynamiczny rozwój komunikacji mobilnej nie byłby możliwy bez zamiany zwykłych telefonów komórkowych na smartfony, których tylko w 2015 r. sprzedano w Polsce 7,5 mln egzemplarzy, co stanowiło 73 proc. wszystkich sprzedanych urządzeń – komentuje Artur Sadowski, CEO SerwerSMS.pl. Mimo to poziom zainteresowania komunikacją za pośrednictwem SMS-ów nie maleje, na co wskazywały zarówno nasze poprzednie badania, jak i tegoroczne – wszak podstawową funkcją każdego telefonu jest właśnie możliwość wysyłania i odbierania krótkich wiadomości tekstowych.
Z MMS-ów korzysta się rzadziej – po multimedialne wiadomości, codziennie lub kilka razy w tygodniu, sięga już tylko 4 na 10 posiadaczy smartfonów. Kontakt via SMS najczęściej wykorzystuje się kolejno w następujących kontekstach: ustalenie spotkania (godzina, miejsce, informacja o spóźnieniu), sprawy bieżące (zakupy, przypomnienie o rachunkach), podtrzymanie kontaktu, złożenie życzeń, sprawy rodzinne, ważne informacje z życia (np. narodziny dziecka, nowa praca).
Polacy najczęściej wysyłają SMS-y podczas podróży (auto, MPK, pociąg), co deklaruje więcej niż 7 na 10 osób. Z krótkich wiadomości tekstowych korzysta się także w następujących sytuacjach: wypoczynek w łóżku (62 proc.), stanie w kolejce (54 proc.), zakupy w sklepie (53 proc.), spacer (46,5 proc.) czy korzystanie z toalety (38 proc.).
Badani zapytani o to, za co najbardziej cenią komunikację SMS, najczęściej wskazywali na prostotę korzystania (75,9 proc. wskazań), łatwy dostęp do usługi (71,3 proc.) oraz szybkość dostarczenia (65,3 proc.).
Urzędy i inne instytucje publiczne są coraz bardziej aktywne w kontakcie z obywatelami, wykorzystując SMS-y w komunikacji dotyczącej np. statusu spraw czy odbioru dokumentów. Już co trzeci badany (32,6 proc.) przyznaje, że w 2015 r. miał okazję otrzymać tego typu wiadomość od instytucji publicznej, z czego najczęściej od: urzędu państwowego (54,9 proc.), szpitala/przychodni (42,3 proc.) oraz szkoły/uniwersytetu (22,4 proc.). Stosunkowo częściej jednak respondenci deklarują otrzymywanie SMS-ów od instytucji prywatnych niż publicznych (60,1 proc. vs. 39,9 proc.).
67 proc. badanych deklaruje odbieranie SMS-ów promocyjnych od firm lub sklepów, z czego 2 na 3 osoby z tej grupy wyrażają chęć dalszego ich otrzymywania. SMS-ów komercyjnych w ogóle nie odbiera obecnie co trzeci konsument – spośród nich gotowość otrzymywania informacji handlowej wyraziłoby 30,7 proc. badanych.
Konsumenci zapytani o to, jakie wiadomości od firm lub sklepów są w ich ocenie najbardziej atrakcyjne, wskazali kolejno na: informacje o promocji, rabacie (86,5 proc.), status zamówienia/usługi (69,9 proc.) oraz przypomnienia (49,1 proc.). Top 5 najbardziej pożądanych kategorii w kontekście otrzymywania SMS-ów o promocjach lub rabatach to: odzież/obuwie/akcesoria, RTV/AGD, rozrywka/kultura, gastronomia, turystyka.
66 proc. osób korzystało z SMS-ów Premium, głównie w celach dobroczynnych. Miesięczna kwota, jaką Polacy byliby skłonni wydać na wysyłkę SMS Premium, to maksymalnie 5 zł – tak wskazuje 64 proc. badanych, ale już 24,5 proc. osób wydałoby kwotę trzykrotnie wyższą (15 zł).
Badani posiadający aplikacje do wysyłania wiadomości na swoim smartfonie zapytani o najbardziej popularne programy wskazali kolejno: Facebook Messenger (89,9 proc.), Skype (34,4 proc.), WhatsApp (28,9 proc.), Viber (12,8 proc.), Twitter (12,6 proc.), Gadu-Gadu (11,6 proc.), Google Talk (11,2 proc.), iMessage (7,6 proc.), LinkedIn (4,5 proc.). Porównując SMS-y z aplikacjami do komunikowania się, największą zaletą tych pierwszych jest łatwość wysyłania i odbierania wiadomości. Największe rozbieżności w ocenie obu form kontaktu dotyczą natomiast: szybkiego dostępu i zasięgu usługi (pod tym względami lepiej oceniane są SMS-y) oraz kosztu usługi (tu bardziej atrakcyjne są komunikatory mobilne).
Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI, za pomocą ankiety internetowej zamieszczonej w specjalnym serwisie internetowym. W badaniu wzięło udział 3948 respondentów.