Kraj

IPO Cinema City na początku grudnia, większość pieniędzy z emisji na inwestycje w Polsce

Cinema City International N.V. przeprowadzi na początku grudnia ofertę publiczną. Cinema City będzie pierwszą spółką zagraniczną, która przeprowadzi swoją pierwszą...

Cinema City International N.V. przeprowadzi na początku grudnia ofertę publiczną. Cinema City będzie pierwszą spółką zagraniczną, która przeprowadzi swoją pierwszą ofertę publiczną (IPO) właśnie w Polsce. Spółka zamierza pozyskać z emisji ok. 40 mln euro. Ostateczna cena za jedną akcję podana zostanie 8 grudnia, debiut planowany jest wstępnie na “pierwszą połowę grudnia”. Cinema City jest potentatem na rynku sieci kinowych. Koncentruje się na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej oraz swoim rodzimym – Izraelu. Jest operatorem 51 multipleksów z 369 salami projekcyjnymi. W Polsce posiada 133 sale, w tym 3 wielkoformatowe ekrany IMAX. W skład grupy Cinema City w Polsce wchodzi 5 spółek, m.in. dystrybutor filmowy Forum Film i New Age Media, broker kinowej powierzchni reklamowej. Jak zapowiada Moshe Greidinger, dyrektor zarządzający Cinema City International, większość pieniędzy z IPO zostanie przeznaczona na inwestycje w Polsce, która jest największym rynkiem dla grupy, generując aż 43 proc. całości jej przychodów (drugi w kolejności jest Izrael z 35-proc. udziałem). Cinema City rozpoczęła inwestycje w Polsce od uruchomienia w 2000 r. kina w warszawskim centrum handlowym Sadyba Best Mall. Zdaniem Moshe Greidingera obecnie rozpoczyna się drugi etap inwestycji grupy w Polsce. W ciągu dwóch lat chciałaby ona podwoić swój stan posiadania, jeśli chodzi o liczbę sal kinowych. W ostatnich dniach uruchomiła swój najnowszy multipleks w warszawskim centrum Arkadia, w najbliższych miesiącach zakończą się budowy multipleksów w Częstochowie, Toruniu, we Włocławku, w Łodzi i Poznaniu. Zdaniem Greidingera rynki Europy Środkowo-Wschodniej wciąż mają bardzo duży potencjał wzrostu, ponieważ znacznie odstają od Europy Zachodniej w rocznej frekwencji w kinie na statystycznego mieszkańca. Na rynkach zachodnich statystyczny konsument chodzi do kina ok. 3 razy w roku (w Irlandii nawet 4,5 razy), tymczasem w Polsce wskaźnik ten wynosi zaledwie 0,7, a w innych krajach regionu jeszcze mniej (np. Węgry 0,5; Bułgaria 0,3). Grupa zajmuje się poza zarządzaniem kinami także sprzedażą reklamy kinowej, dystrybucją filmów, sprzedażą i wypożyczaniem filmów na DVD/VHS oraz zarządzaniem centrami rozrywki i nieruchomościami (jednak są to poboczne nurty biznesu, na zarządzanie kinami przypada prawie 70 proc. całości biznesu). Przychody Cinema City wyniosły w 2003 r. 96 mln euro (wobec 89 mln rok wcześniej), natomiast za trzy kwartały br. – 74 mln zł. Zysk netto w ub.r. wyniósł 3,6 mln euro, w tym roku po trzech kwartałach jest to już 4,9 mln euro. (MG)