Cinema City International N.V. przeprowadzi na początku grudnia ofertę publiczną. Cinema City będzie pierwszą spółką zagraniczną, która przeprowadzi swoją pierwszą ofertę publiczną (IPO) właśnie w Polsce. Spółka zamierza pozyskać z emisji ok. 40 mln euro. Ostateczna cena za jedną akcję podana zostanie 8 grudnia, debiut planowany jest wstępnie na “pierwszą połowę grudnia”. Cinema City jest potentatem na rynku sieci kinowych. Koncentruje się na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej oraz swoim rodzimym – Izraelu. Jest operatorem 51 multipleksów z 369 salami projekcyjnymi. W Polsce posiada 133 sale, w tym 3 wielkoformatowe ekrany IMAX. W skład grupy Cinema City w Polsce wchodzi 5 spółek, m.in. dystrybutor filmowy Forum Film i New Age Media, broker kinowej powierzchni reklamowej. Jak zapowiada Moshe Greidinger, dyrektor zarządzający Cinema City International, większość pieniędzy z IPO zostanie przeznaczona na inwestycje w Polsce, która jest największym rynkiem dla grupy, generując aż 43 proc. całości jej przychodów (drugi w kolejności jest Izrael z 35-proc. udziałem). Cinema City rozpoczęła inwestycje w Polsce od uruchomienia w 2000 r. kina w warszawskim centrum handlowym Sadyba Best Mall. Zdaniem Moshe Greidingera obecnie rozpoczyna się drugi etap inwestycji grupy w Polsce. W ciągu dwóch lat chciałaby ona podwoić swój stan posiadania, jeśli chodzi o liczbę sal kinowych. W ostatnich dniach uruchomiła swój najnowszy multipleks w warszawskim centrum Arkadia, w najbliższych miesiącach zakończą się budowy multipleksów w Częstochowie, Toruniu, we Włocławku, w Łodzi i Poznaniu. Zdaniem Greidingera rynki Europy Środkowo-Wschodniej wciąż mają bardzo duży potencjał wzrostu, ponieważ znacznie odstają od Europy Zachodniej w rocznej frekwencji w kinie na statystycznego mieszkańca. Na rynkach zachodnich statystyczny konsument chodzi do kina ok. 3 razy w roku (w Irlandii nawet 4,5 razy), tymczasem w Polsce wskaźnik ten wynosi zaledwie 0,7, a w innych krajach regionu jeszcze mniej (np. Węgry 0,5; Bułgaria 0,3). Grupa zajmuje się poza zarządzaniem kinami także sprzedażą reklamy kinowej, dystrybucją filmów, sprzedażą i wypożyczaniem filmów na DVD/VHS oraz zarządzaniem centrami rozrywki i nieruchomościami (jednak są to poboczne nurty biznesu, na zarządzanie kinami przypada prawie 70 proc. całości biznesu). Przychody Cinema City wyniosły w 2003 r. 96 mln euro (wobec 89 mln rok wcześniej), natomiast za trzy kwartały br. – 74 mln zł. Zysk netto w ub.r. wyniósł 3,6 mln euro, w tym roku po trzech kwartałach jest to już 4,9 mln euro. (MG)