Kraj

Polsat pozyskał prawa do prestiżowych rozgrywek piłkarskich

Stacja może stworzyć alternatywne pakiety reklamowe i wypracować wymierny zysk z inwestycji w prawa transmisyjne.

Polsat będzie pokazywać mecze eliminacyjne strefy UEFA (European Qualifiers) do turniejów UEFA Euro 2020 i mistrzostw świata 2022 r. oraz dwa cykle nowych rozgrywek europejskiej federacji UEFA Nations League (Ligi Narodów) w latach 2018/2019 i 2020/2021. Kibice na antenach Polsatu zobaczą mecze mistrzów świata Niemiec, mistrzów Europy Portugalii, spotkania innych europejskich potęg, m.in. Hiszpanii, Francji, Włoch czy Anglii, oraz retransmisje meczów Polaków (nadawanych maksymalnie do około czterech godzin po ich zakończeniu). Łącznie do 2022 r. stacja pokaże blisko tysiąc spotkań w obu cyklach eliminacyjnych i w Lidze Narodów.

W czerwcu 2017 r. anteny Polsatu będą transmitowały odbywające się w Polsce UEFA European Under-21 Championship 2017 (Mistrzostwa Europy U-21). Wśród 12 drużyn wystąpi również reprezentacja Polski. Turniej U-21 rozpocznie się 16 czerwca w Lublinie, a zakończy meczem finałowym 30 czerwca w Krakowie.

Zakupiony pakiet European Qualifiers obejmuje wszystkie pola eksploatacji, łącznie z internetem i telefonią komórkową. Do 2022 r. kibice na platformach Polsatu zobaczą mecze eliminacyjne do Euro 2020 i mundialu 2022 r. z udziałem 54 reprezentacji. W każdym cyklu eliminacyjnym będzie to niemal 300 meczów o punkty.

Nowością dla kibiców będą rozgrywki UEFA – Liga Narodów, w której wystąpią wszystkie europejskie federacje podzielone na cztery ligowe poziomy: A, B, C i D, zgodnie z ich miejscem w rankingu UEFA.

Polsat i kanały sportowe grupy pokażą dwie edycje Ligi Narodów w latach 2018/19 i 2020/21 łącznie z finałowym turniejem Final Four, w którym zagrają cztery najlepsze drużyny z poziomu A. Czterem najwyżej sklasyfikowanym reprezentacjom w Lidze Narodów w 2019 r., które nie zakwalifikowały się do turnieju finałowego w eliminacjach, to właśnie Liga Narodów da przepustkę do finałów Euro 2020 r.

Wartość umowy między UEFA a Polsatem nie została ujawnione.

Mundial 2018 w Rosji, jak i kolejne wielkie imprezy – Euro 2020, mundial 2022 w Katarze pokazywać ma Telewizja Polska. TVP ma również m.in. prawa do występów polskiej reprezentacji w Lidze Narodów (stąd w Polsacie retransmisje).

Zdaniem Andrzeja Kowalewicza, communications managera w Starcomie, pozyskanie przez Polsat kolejnych praw transmisyjnych to przede wszystkim kontynuacja strategii silnego wiązania się nadawcy z piłką nożną. W aspekcie wizerunkowym chodzi o długofalowe powiązanie stacji sportowych Polsatu z dużymi wydarzeniami sportowymi. – Podczas turnieju Euro 2016 Polsat miał wyższe wpływy reklamowe niż TVP, m.in. ze względu na brak studia w czasie przerw, przemyślaną politykę cenową – mimo niższej widowni. Jak widać inwestycja opłaciła się, pozwoliła wypracować spółce zysk i postanowiono podjąć dalsze kroki w tym kierunku – analizuje Kowalewicz.

Zauważa, że po ostatnich sukcesach reprezentacji Polski zdecydowanie zwiększyło się zainteresowanie reklamodawców obecnością przy meczach. – Oprócz standardowych ofert przy meczach sponsoringowych (do których prawo pierwokupu ma PZPN oraz w dalszej kolejności oficjalni sponsorzy reprezentacji) nie wykluczam, że stacja stworzy alternatywne pakiety reklamowe-sponsoringowe, spotowe – oparte na obecności przy kronikach, miniaudycjach oraz zwiastunach – twierdzi.

Podkreśla, że wprawdzie mecze Polaków mogą być tylko retransmitowane z maksymalnie 4-godzinnym opóźnieniem, co trochę deprecjonuje Polsat pod względem reklamowym, ale należy patrzeć przez pryzmat całej oferty. – W każdym cyklu European Qualifiers będzie niemal 300 spotkań oraz możliwości, jakie daje eksploatacja wszystkich pól łącznie z internetem i telefonią komórkową, co na pewno zaowocuje dodatkowymi zyskami z wciąż rozwijającej się Ipli czy reklamy mobilnej – przewiduje communications manager Starcomu.

Liga Narodów UEFA będzie nową, bardziej atrakcyjną formułą spotkań towarzyskich, które z jednej strony cieszą się sporym zainteresowaniem reklamodawców (którzy chętnie pojawiają się przy nich w aspekcie wizerunkowym), z drugiej strony generują wysokie oglądalności, które w prosty sposób można zmonetyzować.