Kraj

Polacy obkupują się w internecie

Rosną wydatki na zakupy odzieży, akcesoriów i dodatków, mniej płacimy za urządzenia mobilne.

Polacy obkupują się w internecie
Nowe badanie Gemiusa pokazuje, że Polacy coraz częściej i chętniej robią zakupy w internecie. Raport “E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla E-commerce Polska” potwierdza, że co czwarty e-konsument planuje zwiększenie wydatków na zakupy w sieci. Mężczyźni są w tej kwestii bardziej optymistyczni ─ częściej niż kobiety deklarują zwiększenie tej sumy. Zaledwie 6 proc. kupujących online planuje w najbliższym roku ograniczenie swoich wydatków na e-zakupy.
Sporą grupę kupujących w sieci stanowią najmłodsi klienci, czyli osoby w wieku 15-24 lata.

Marketerzy coraz chętniej i skuteczniej korzystają z usług i narzędzi pozwalających na optymalizację wskaźnika konwersji. – Umiejętność analizowania danych i wyciągania właściwych wniosków pozwala na zwiększanie wartości koszyka nie tylko w czasie pierwszych zakupów, ale też motywowanie klientów do kolejnych. Tu marketerzy mają nadal dużo do zrobienia i nie mam wątpliwości, że np. skuteczne łączenie cookiesów i danych z CRM oraz przekazywanie odpowiednich wniosków do call-center w czasie rzeczywistym może w pewnych przypadkach znacząco zwiększyć sprzedaż i sprawić, że Polacy będą wydawać jeszcze więcej w sklepach internetowych – mówi Marek Molicki, ekspert Gemiusa.
─ Wyniki raportu jednoznacznie wskazują, że konsumenci stają się jeszcze bardziej wymagający, jeśli chodzi o ofertę internetową ─ oczekują niższych cen i szerokiego asortymentu. Potwierdza się fakt, że wbrew pozorom odzież, dodatki i akcesoria są niezwykle ważną kategorią produktów dobrze sprzedających się przez internet. Drobne odchylenia deklarowanych kwot wydatków na kanał online wydają się nie zaburzać ogólnego trendu wskazującego na to, że e-zakupy stają się codziennością dla ogromnej grupy Polaków. Dobrze, jeśli firmy to docenią i skorzystają z możliwości, jakie daje e-handel – mówi prof. Grzegorz Mazurek z Akademii Leona Koźmińskiego.
E-konsumenci więcej niż przed rokiem płacą za produkty związane z modą. Na odzież, akcesoria i dodatki Polacy wydają średnio 83 zł miesięcznie, czyli o 8 zł więcej niż deklarowali w ubiegłym roku. W pięciu na sześć najpopularniejszych kategorii produktów kupowanych online (urządzenia mobilne, multimedia, bilety do kina i teatru, obuwie i sprzęt RTV/AGD) badani zadeklarowali niższą kwotę miesięcznych wydatków niż w roku ubiegłym. Największy spadek deklarowanych miesięcznych wydatków ─ o 8 zł mniej ─ odnotowano w kategorii urządzeń mobilnych.
Zakup obuwia w internecie to średni miesięczny wydatek na poziomie 77 zł. Panie wydają miesięcznie więcej niż panowie na książki, płyty i filmy – odpowiednio 41 zł i 33 zł. Ta kategoria produktów, w ujęciu kwotowym, jest także domeną osób powyżej 24. roku życia. Bilety do kina i teatru to deklarowany miesięczny wydatek na poziomie 36 zł. Widoczna jest także przewaga kwoty deklarowanej na te produkty przez najstarszych badanych (50+) nad wydatkami grup młodszych.