Kraj

Polscy konsumenci zmieniają preferencje przy zakupach alkoholi

Kiedy szukamy alkoholu na prezent, najczęściej wybieramy wino.

W październiku bieżącego roku Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research przeprowadziła sondaż, którego celem było zbadanie zwyczajów zakupowych obowiązujących na rynku alkoholi. Ankietowani pytani byli o to, jakimi kryteriami kierują się, wybierając alkohol na własny użytek, jakimi, przeznaczając go na prezent, oraz o to, jak dobierają “procentowy” prezent do konkretnych okazji.
Na przestrzeni ostatnich dwóch lat nastąpiły wyraźne przesunięcia w preferencjach konsumentów, którzy zwrócili się w kierunku alkoholi lżejszych oraz whisky. W kontekście tych zmian istotne znaczenie będzie miał kształt kampanii marketingowych zaplanowanych na przełom roku. Dotyczy to zwłaszcza tych kategorii, które obecnie są mniej popularne.
Raport opracowany na podstawie badania pokazuje, że innymi kryteriami kierujemy się, kupując alkohol z przeznaczeniem na własny użytek, a innymi, kiedy chcemy wręczyć go jako prezent. W pierwszym przypadku liczy się przede wszystkim smak (52,2 proc. wskazań) oraz znajomość marki, w drugim najważniejsza jest znajomość marki (41 proc. wskazań) oraz jej prestiż (34,4 proc.). Kryteria te w obu przypadkach okazały się ważniejsze niż cena.
Badanie pokazało również przywiązanie Polaków do znanych, prestiżowych marek, za którymi podąża gwarancja najwyższej jakości.
Alkohol niezmiennie traktowany jest jako uniwersalny, ale też bezpieczny prezent, zwłaszcza jeśli zadamy sobie trud znalezienia produktu oryginalnego, dystrybuowanego w ograniczonej ilości na rynku czy sygnowanego podpisem znanej osoby. Z badania przeprowadzonego przez SW Research wynika, że najpopularniejszym alkoholem wręczanym z okazji Bożego Narodzenia jest wino (36,8 proc. ankietowanych), rzadziej wręczamy wódkę 29,9 proc. czy whisky (12,1 proc.). Kiedy natomiast wybieramy alkohol, który ma być dowodem wdzięczności, niemal równie często sięgamy po whisky (24 proc.), wino (22,9 proc.), wódkę (22,8 proc.) czy koniak (22 proc.).
Z badania przeprowadzonego przez SW Research wnika, że prawie połowa ankietowanych po nowości alkoholowe sięga od czasu do czasu, a jedynie 3,5 proc. badanych robi to zawsze, gdy decyduje się na zakup trunku.
Przy planowaniu wszelkich działań podstawowe znaczenie ma wiedza o tym, skąd potencjalni konsumenci czerpią informacje o nowych produktach. Okazuje się, że większość badanych uzyskuje je od znajomych (36,3 proc.) i to rekomendacje najbliższych skłaniają ich do sięgania po nowości. Natomiast jedna czwarta respondentów wskazała jako źródło informacji materiały dostępne w sklepach.
Badanie zrealizowane zostało w dniach 27-28 września 2016 przez agencję SW Research metodą wywiadów on-line (CAWI), na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 806 ankiet wśród osób, które ukończyły 18 lat.