M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Starcom: rynek reklamowy spowolnił

Piotr Machul | 8 grudnia 2016, 06:00

Najbardziej ograniczyła wydatki branża finansowa. W całym roku wzrost wartości rynku reklamy w Polsce utrzymany zostanie na poziomie 2,5 proc.

W trzech kwartałach 2016 r. wartość rynku reklamy wyniosła 5,714 mld zł, wynika z analiz agencji mediowej Starcom. Jest to 2,5 proc. więcej niż w tym samym okresie ub.r. Trzeci kwartał był zdecydowanie gorszy od oczekiwań. Dynamika wzrostowa wyniosła jedynie 1,8 proc., w porównaniu z 3,3 proc. w I kwartale i 2,5 proc. w II kwartale. - Osłabienie gospodarki w III kwartale nie pozostało bez wpływu na rynek reklamy w Polsce. Wyhamowanie wzrostu gospodarczego do 2,5 proc. przełożyło się także na ostrożniejsze zarządzanie budżetami reklamowymi. Przedsiębiorcy wstrzymują się z inwestycjami i również wstrzymują wzrost nakładów na marketing. Najbardziej brakuje im przewidywalności co do stanowienia prawa, i - co za tym idzie - stabilności otoczenia, w którym będą prowadzić biznes – ocenia Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu. W jej ocenie perspektywy dla rynku na IV kwartał nie są najlepsze. - Niepewność w gospodarce narasta i widzimy to także w budżetach reklamowych. Prognozujemy jednak, iż w miesiącach przedświątecznych ożywi się popyt na reklamę telewizyjną i dzięki temu w całym roku wzrost wartości rynku reklamy w Polsce utrzymany zostanie na poziomie 2,5 proc. - mówi Magda Kolenkiewicz.

 

W okresie od stycznia do września 2016 r. na rynek reklamowy najsilniej oddziaływały branża handlowa i finansowa. Motorem wzrostów był handel. W okresie od stycznia do września sektor ten przeznaczył na reklamę 867,4 mln zł, czyli o 158,9 mln zł więcej niż w tym samych okresie ub.r. (dynamika +22,4 proc.). Po dziewięciu miesiącach br. (podobnie jak w poprzednim roku) największą kategorią reklamodawców sektora handel były super- i hipermarkety, które odpowiadały za 44,7 proc. wydatków całej branży handlowej. Ich budżety wzrosły aż o 82,8 mln zł, przy dynamice +27,2 proc.

Produkty farmaceutyczne i leki, czyli druga pod względem wysokości nakładów reklamowych branża w Polsce, zwiększyły wydatki o 26,4 mln zł (+4,0 proc.) względem ub.r. W trzech kwartałach br. wyniosły one 681,5 mln zł.

Liderem spadków była branża finansowa, która w trzech kwartałach br. zredukowała swoje inwestycje reklamowe o 104,3 mln zł (dynamika -17,8 proc.). Cięcia wydatków dotyczyły wszystkich mediów z wyjątkiem radia. Największy wolumenowo spadek zanotowały budżety telewizyjne (-56 mln zł, dynamika -20,6 proc.) oraz internetowe (-35,8 mln zł, dynamika -14 proc.).

 

W trzech kwartałach 2016 r. najwyższą wzrostową dynamikę wpływów reklamowych (+13,8 proc.) odnotowało kino. Rosły także wydatki w internecie (+8,1 proc.), radiu (+6,4 proc.), reklamie zewnętrznej (+4,6 proc.) i telewizji (+1,0 proc.). Zgodnie z wieloletnim trendem spadły wydatki reklamowe w magazynach (-9,2 proc.) oraz dziennikach (-15,3 proc.).

 

 

 

 

Największy wolumenowy wzrost odnotowała reklama internetowa. Od stycznia do września br. reklamodawcy wydali w internecie łącznie o 116 mln zł więcej niż w analogicznych okresie 2015 r.

Budżety telewizyjne wzrosły w okresie od stycznia do września 2016 r. o 29 mln zł. Po trzech kwartałach br. wartość rynku reklamy telewizyjnej urosła o 1,0 proc., wartość sprzedanych spotów zaś o 1,2 proc. Przychody reklamowe czterech głównych anten wyniosły po trzech kwartałach 1,616 mld zł (tylko spoty – 1 ,403 mld zł), co oznacza, iż zarobiły o niespełna 2 mln zł mniej niż w tym samych okresie ub.r. Zarówno w całym analizowanym okresie, jak i tylko w III kwartale jedynie Polsat odnotował wzrost przychodów reklamowych. W okresie od stycznia do września główne anteny TVP zarobiły mniej o 3,9 proc., TVN zaś mniej o 0,6 proc.

 

 

 

Czytaj więcej na temat: , , ,