Zagranica

Nutella ma problem z olejem palmowym

Ferrero zmaga się z falą zapytań o wykorzystanie w ich produkcie oleju palmowego sklasyfikowanego jako szkodliwy przez EFSA. Nutella znika z półek niektórych sieci handlowych.

Europejski Urząd Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) wydał ostrzeżenie dotyczące spożywania oleju palmowego. Z ustaleń naukowców wynika, że nawet jego umiarkowane spożycie może być zagrożeniem dla zdrowia – szczególnie dzieci. Jednym z najpopularniejszych produktów, w którym jest aż 32 proc. oleju palmowego, jest jeden z flagowych produktów Ferrero – Nutella.
Naukowcy wykazali, że podczas rafinacji olejów roślinnych tworzą się kancerogenne substancje, takie jak: estry glicydylowe kwasów tłuszczowych (GE), 3-monochloropropandiolu (3-MCPD) i 2-monochloropropandiolu (2-MCPD). Najwyższe stężenie tych substancji wykryto właśnie w tłuszczach i olejach palmowych.
Ferrero tłumaczy się teraz opinii publicznej. Włoska firma wydała specjalne oświadczenie, w którym zapewnia, że wykorzystywany jako główny składnik Nutelli olej palmowy nie naraża konsumentów na żadne przypadłości zdrowotne, a firma (będąca członkiem Palm Oil Innovation Group) dokłada wszelkich starań, aby cały proces przygotowywania czekoladowo-orzechowego kremu był kontrolowany.
Ferrero korzysta ze 185 tysięcy ton oleju palmowego rocznie. Użycie zamienników naraziłoby firmę na straty od 8 do nawet 22 mln euro. Nutella odpowiada za jedną piątą sprzedaży całościowej Ferrero.
EFSA w raporcie negatywnie odnosi się do kwestii wykorzystywania na szeroką skalę oleju palmowego oraz jego spożycia przez młode osoby, jednak nie nakazuje konsumentom całkowitego zaprzestania jedzenia produktów z tym składnikiem. Zastrzega, że potrzebne są dalsze badania, aby mieć pewność, jak silny wpływ na ludzki organizm mają znalezione w tłuszczach palmowych związki.
Na razie Nutella zniknie z półek sklepowych największej sieci włoskich supermarketów, firmy Coop. Kilku innych właścicieli sklepów wielkopowierzchniowych również zapowiedziało zaprzestanie sprzedaży czekoladowego kremu, uzasadniając swoją decyzję środkami ostrożności. Wygląda jednak na to, że żaden zamiennik oleju palmowego w prawdopodobnie najsłynniejszym spożywczym produkcie eksportowym Włoch nie jest brany pod uwagę.
Sprzedaż detaliczna Nutelli we Włoszech spadła o około 3 proc. w ciągu 12 miesięcy do końca sierpnia. Za spadki sprzedaży Ferrero obwinia częściowo rywali prowadzących w ich przekonaniu wrogą kampanię informacyjną przeciwko olejom palmowym.

(Ghanastar)