Zagranica

Lancia znika z rynku

W salonach w Europie coraz mniej popularnych niegdyś samochodów włoskiej marki.

Jak poinformował “Forbes”, samochodów marki Lancia jest coraz mniej na europejskich ulicach. Rok temu samochody Lancii zniknęły z salonów w całej Europie. Dostępny jest tylko jeden mały model – Ypsilon. Produkowany w fabryce w Tychach, a sprzedawany jedynie we Włoszech
Jak informuje portal, jedyne auto w ofercie producenta z Turynu to efekt decyzji Sergia Marchionne sprzed trzech lat. Szef koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA), do którego należy Lancia, uznał, że marka ta nie jest przyszłościowa i sens ma jedynie pozostawienie jej na lokalnym rynku włoskim, gdzie wciąż ma wzięcie.
W 2016 r. Ypsilon był tam najlepiej sprzedającym się samochodem miejskim (zyskując niemal 14-procentowy udział w tym segmencie). Dziś mówi się, że model ten będzie produkowany do 2018 r., po czym Lancia całkowicie przejdzie do historii.
Wygaszanie Lancii trwa od kilku lat. Jej sprzedaż z roku na rok spadała, nieco przekraczając poziom 67 tys. w zeszłym roku, a i poprzednio była raczej niszowa (110-120 tys.). Do poziomu 300 tys. aut z 1990 r. nie udało się jej wrócić, choć w 2010 r. Fiat planował, że osiągnie go cztery lata później. Zamiast tego Marchionne, niezadowolony z wyników sprzedaży marki, uznał, że nie ma sensu inwestować w nowe modele. Postawił na rozwój Alfy Romeo, także należącej do FCA, z którą Lancia przez wiele lat w koncernie rywalizowała. Obie postrzegane były zawsze jako marki premium, choć może Lancię uznawano za bardziej luksusową. W Polsce modele Lancii Thelma i Kappa były w latach 90. modelami rządowymi. Analitycy nie wykluczają, że niebawem 110-letnia marka przejdzie do historii.

(Forbes)