Kraj

IQS: outlety z potencjałem

8 na 10 osób odwiedzających polskie outlety robi w nich zakupy, jednorazowo wydając średnio ponad 240 zł - wynika z raportu Colliers International “Polowanie na okazje. Potencjał centrów wyprzedażowych w Polsce" przygotowanego przez IQS.

Centra wyprzedażowe w Polsce różnią się od tych w Europie Zachodniej, ale cieszą się dużą popularnością wśród klientów i mają przed sobą korzystne perspektywy, ponieważ ich oferta jest “szyta na miarę” krajowego rynku handlowego. Wsparciem dla dalszego rozwoju będzie wprowadzanie funkcji komplementarnych i usług towarzyszących, które podniosą komfort zakupów i zwiększą atrakcyjność outletów – wynika z raportu Colliers International “Polowanie na okazje. Potencjał centrów wyprzedażowych w Polsce”, który powstał przy współpracy z firmą IQS.

Klienci odwiedzają centra wyprzedażowe przeciętnie 3-4 razy w roku i jednorazowo zostawiają w nich średnio ponad 240 zł. Chętniej korzystają z ich oferty mieszkańcy mniejszych miast. Najczęściej odwiedzają sklepy z odzieżą. Tego rodzaju sklepy, będące filarem centrów outletowych, odwiedza aż 90 proc. klientów.

Centrum wyprzedażowe jest dla większości klientów (70 proc. respondentów) miejscem na ogół zaplanowanych zakupów, choć wielu klientów – szczególnie z mniejszych miast – pozwala sobie na spontaniczne zakupy. Największy ruch i największe obroty w sklepach działających w centrach wyprzedażowych odbywają się podczas weekendu (po ok. 40 proc. w sobotę i niedzielę), a jedynie ok. 20 proc. w ciągu tygodnia. Według autorów raportu ewentualne wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę bardzo negatywnie wpłynie na ten segment rynku. 

Z raportu wynika również, że centra wyprzedażowe w Polsce najprawdopodobniej jeszcze długo nie będą podobne do tych z krajów Europy Zachodniej. Główne przyczyny to niewystarczająca masa krytyczna handlu oraz wyraźnie niższa niż na zachodzie siła nabywcza mieszkańców powodująca brak na rynku marek z sektora premium. Niemniej jednak polskie centra wyprzedażowe korzystają z doświadczeń europejskich, aby kreować modę na “polowanie na okazje”. Autorzy raportu szacują, że na polskim rynku działa ok. 60-80 sieci handlowych z wystarczającą liczbą sklepów i nadwyżką towarów do zagospodarowania, aby otwierać punkty w centrach wyprzedażowych w największych ośrodkach miejskich w kraju.

W Polsce obecnie funkcjonuje 14 centrów wyprzedażowych o łącznej powierzchni najmu ok. 250 tys. mkw.