Kraj

T-Mobile ma więcej abonentów, ale przychody i zyski w dół

Przychody operatora zmalały o 4,6 proc. rok do roku, a EBITDA - o 17,2 proc.

Firma telekomunikacyjna T-Mobile Polska, operator sieci komórkowej oraz sieci światłowodowej (d. GTS Energis), na koniec marca br. obsługiwała 10,229 mln klientów. W ciągu roku T-Mobile ubyło 1,592 mln klientów. To przede wszystkim efekt spadku liczby użytkowników prepaid, czyli komórkowych ofert “na kartę” (spadek o 1,77 mln w ciągu roku – do 3,533 mln). Podobnie jak i u pozostałych operatorów komórkowych to efekt obowiązywania przepisów antyterrorystycznych, które zmusiły użytkowników takich numerów do ich imiennej rejestracji. Liczba abonentów, czyli użytkowników postpaid, w tym samym czasie wzrosła o 178 tys. (do 6,696 mln). Jeszcze wyraźniej tę tendencję widać, jeśli porównamy wyniki T-Mobile z I kwartału br. z danymi z końca ub.r. W trakcie pierwszych trzech miesięcy tego roku liczba abonentów wzrosła o 84 tys., liczba użytkowników preaid zmalała zaś o 489 tys.

Niestety, dla operatora ta sytuacja miała negatywne odzwierciedlenie w wynikach finansowych – przychody T-Mobile Polska w I kw. br. wyniosły 1,572 mld zł i były o 4,6 proc. niższe od osiągniętych w analogicznym okresie ub.r. EBITDA spółki w minionym kwartale wyniosła 431 mln zł i była 17,2 proc. mniejsza od wypracowanej w tym samym okresie ub.r.

Zarząd polskiego T-Mobile wskazuje, że na wyniki I kwartału br. miało wpływ jednorazowe zdarzenie związane z rozliczeniem sprzedaży hurtowej międzynarodowych usług roamingowych w wysokości 58 mln zł. Bez uwzględnienia tego zdarzenia całkowite przychody telekomu w I kwartale br. zmniejszyłyby się tylko o 1,2 proc., a EBITDA – o 7,1 proc. w porównaniu z wynikami z ub.r.

– Spółka ma duży potencjał. Doskonałej jakości infrastruktura, rozpoznawalna marka oraz wyróżniająca się oferta, to niejedyne czynniki, które decydują o najlepszych doświadczeniach klientów. Dlatego będziemy inwestowali w te aspekty działalności, które pozwolą oferować w przyszłości znacznie lepszą obsługę we wszystkich punktach styku firmy z klientami – przekonuje Andreas Maierhofer, prezes T-Mobile Polska.

Przypomnijmy, że w marcu br. Deutsche Telekom, niemiecki właściciel T-Mobile, zdecydował o zmianie prezesa i szefowej marketingu polskiej spółki – Adama Sawickiego zastąpił właśnie Andreas Maierhofer, a Elżbietę Wójcik – Frederic Perron.

Wyniki T-Mobile Polska za ub.r. opisywaliśmy tutaj.