Kraj

IPG Mediabrands: Polacy są nieufni wobec treści w internecie

Ponad 30 proc. respondentów sprawdza, czy dana informacja pojawiła się w innych mediach - wynika z badania IPG Mediabrands.

Polacy są nieufni wobec treści publikowanych w internecie. Według wyników badania IPG Mediabrands, przeprowadzonego na panelu Ariadna, około 63 proc. respondentów w różny sposób weryfikuje informacje, które czyta w sieci.

Ponad 30 proc. respondentów sprawdza, czy dana informacja pojawiła się w innych mediach. Blisko 23 proc. szuka materiału źródłowego artykułu lub materiału wideo na stronie WWW, na którą powołuje się dane medium. Stosunkowo niewielki procent respondentów – tylko 12,3 proc. – wierzy informacji napisanej przez dziennikarza, którego ceni.

Najbardziej nieufnymi odbiorcami doniesień online są osoby z wykształceniem wyższym. Porównują oni informacje zarówno w innych mediach (43,6 proc.), jak i szukają materiału źródłowego (35,7 proc.). Blisko jedna czwarta respondentów z wykształceniem podstawowym nie sprawdza doniesień, jeśli są one opublikowane w wiarygodnych – ich zdaniem – portalach. Opinia rodziny lub znajomych jest ważna przede wszystkich dla młodych internautów, w wieku 18-24 lata (24,9 proc.) oraz dla mieszkańców małych miast – 36 proc. Mieszkańcy wsi najrzadziej sprawdzają prawdziwość wiadomości – 27,6 proc.

Badanie na panelu Ariadna zostało przeprowadzone 12-16 maja br. metodą CAWI, na próbie N=1057 powyżej 18. roku życia. Respondenci mieli prawo wielokrotnego wyboru odpowiedzi.