Takie wyniki – mające zapewne związek z plagą fałszywych wiadomości m.in. na Facebooku – przynosi raport Trust in Media 2017 opublikowany niedawno przez Europejską Unię Nadawców (European Broadcasting Union – EBU), oparty na ok. 1 tys. bezpośrednich wywiadów w 33 krajach.
Za najbardziej wiarygodne medium zostało uznane radio – zaufanie do niego zadeklarowało 59 proc. osób biorących udział w badaniu. Telewizji ufa 50 proc. ankietowanych, internetowi – 36 proc., a mediom społecznościowym – zaledwie 21 proc. We wszystkich krajach objętych badaniem liczba osób nieufnych wobec mediów społecznościowych przewyższała liczbę tych, które im ufają.
Zaufanie do prasy drukowanej jest najniższe na południowym wschodzie Europy i w Wielkiej Brytanii, natomiast najmniej zaufania do mediów społecznościowych wykazują mieszkańcy Europy Zachodniej. Radio i telewizja cieszą się najwyższym zaufaniem w Skandynawii. Przykładowo w Finlandii 82 proc. ankietowanych zadeklarowało zaufanie do radia, a 78 proc. do telewizji.
(EBU)