Kraj

SAR: Młodzi rozczarowani tym, co ma im do zaoferowania branża kreatywna

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR i Królicza Nora (sieć twórców i interpretatorów kultury) przygotowały raport o młodych pracownikach branży kreatywnej pt. "Co nie styka z młodymi w branży?".

SAR: Młodzi rozczarowani tym, co ma im do zaoferowania branża kreatywna
Z badania przeprowadzonego przez SAR, które objęło uczestników i pracodawców przeglądu portfolio See & Say oraz uczestników konkursu Young Creatives (2016), wynika, że pracodawcy poszukują pewnych określonych kompetencji zawodowych, takich jak (według kolejności wskazań): umiejętność pracy w zespole, generowanie nowatorskich pomysłów, zaangażowanie i pasja do pracy w branży, myślenie na poziomie idei, otwartość, kreatywność, umiejętności specjalistyczne (graficzne, copywriterskie) oraz tempo pracy. Jednak, jak pokazały wyniki badania SAR, jedynie 1/3 badanych pracodawców uważa, że stan przygotowania młodych do zawodu jest zadowalający. Z drugiej strony jakościowe pogłębione badania przeprowadzone przez Króliczą Norę wśród uczestników przeglądu See & Say pokazały, iż młodzi także nie są do końca zadowoleni, a nawet rozczarowani tym, co ma im do zaoferowania branża kreatywna.

Badani wskazywali, że w branży kreatywnej cenią sobie najbardziej rozwój osobisty (75 proc.), różnorodność zadań (66 proc.), możliwość realizacji pasji (54 proc.), zarobki (40 proc.), autonomię w pracy (34 proc.), prestiż, nagrody (28 proc.), rozpoznawalną markę firmy (21 proc.), wsparcie mentorskie (19 proc.), stanowisko (15 proc.), bezpieczeństwo zatrudnienia (13 proc.) i jasną drogę awansu (11 proc.).

To, co było najbardziej uderzające w badaniu przeprowadzonym przy okazji See & Say, to to, że większość uczestników dystansowała się od branży reklamowej. Kiedy badacze z Króliczej Nory zapraszali ich do udziału w badaniu, to w pierwszym odruchu odmawiali, mówiąc, że właściwie branża reklamowa nie jest ich planem na życie, że nie widzą w niej siebie, czy nie chcą być z nią utożsamiani. Było dość jasne, że reklama i praca agencyjna nie są obiektem aspiracji, uczestnicy woleli siebie postrzegać i być postrzegani jako twórcy z określonym stylem/portfolio niż część, obecna czy potencjalna, branży.

Z raportu wynika, że największy lęk u młodych pracowników branży reklamowej powoduje ryzyko wypalenia zawodowego (60 proc.) i praca pod presją czasu (53 proc.). W dalszej kolejności jest konieczność pracy po godzinach (37 proc.), praca z klientem (30 proc.).

Jak czytamy w raporcie, pracodawcy mają wobec młodych wysokie wymagania. Listę top 10 najbardziej poszukiwanych kompetencji zawodowych u nowych pracowników otwierają talent i zaangażowanie/pasja. Powyższe odpowiedzi wybrało ponad 40 proc. ankietowanych jurorów KTR, a więc obecnych i potencjalnych przełożonych. Na drugim miejscu uplasowała się kreatywność, dalej myślenie na poziomie idei/strategii. Ponad 1/4 przedstawicieli branży kreatywnej wskazała zapotrzebowanie u kandydatów na umiejętność pracy w zespole, umiejętność generowania nowatorskich pomysłów oraz ciekawość jako postawę życiową. Co czwarty respondent oczekiwał również chęci rozwoju, samodzielności i otwartości.

Cały raport dostępny jest tutaj.