Kraj

Polska umeblowana

Rośnie stabilnie produkcja mebli, eksportujemy na coraz bardziej egzotyczne rynki.

Jak poinformował “Puls Biznesu”, polski rynek meblarski kwitnie – brakuje tylko na nim rąk do pracy.
Dziennik przywołuje m. in. treść raportu KPMG, który ma potwierdzać, że od kilku lat dynamicznie na polskim rynku meblarskim rosną produkcja i eksport. Produkcja polskich fabryk meblarskich ma rosnąć systematycznie od wielu lat. Jej średni roczny wzrost w latach 2010-15 wyniósł 8,7 proc., co ma oznaczać, że był znacznie wyższy niż wzrost produkcji w całym polskim przemyśle w tym okresie (średnia roczna wyniosła 5,2 proc.). Najbardziej, bo o ponad 17 proc., zwiększyła się w 2011 r.
Skok był związany ze zwiększonym popytem klientów instytucjonalnych, co spowodowała m. in. polska prezydencja w Unii Europejskiej oraz organizacja Euro 2012. W efekcie w następnym roku produkcja spadła o prawie 5 proc. W zeszłym roku wartość tzw. produkcji sprzedanej polskiego przemysłu meblarskiego zwiększyła się o 6,9 proc., zbliżając się do 42 mld zł – szacują eksperci z KPMG. Według ich przewidywań, w najbliższych latach nastąpi dalszy wzrost, choć nie tak dynamiczny. Produkcja będzie się zwiększać o 4-4,6 proc. rok do roku. Autorzy raportu szacują, że w 2020 r. produkcja przemysłu meblarskiego będzie warta prawie 50 mld zł.

Jak informuje dziennik, Polska to obecnie globalnie czwarty eksporter mebli na świecie (wartość eksportu w zeszłym roku sięgnęła 10 mld dol.). Polskę wyprzedzają tylko Chińczycy, Niemcy i Włosi. Głównymi rynkami zbytu dla polskich wytwórców mebli są: Niemcy (36 proc. eksportu), Wielka Brytania (8 proc.) oraz Czechy (7 proc.).
Polskie meble są eksportowane m.in. do Brazylii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Iranu czy Chin. Między innymi dzięki eksportowi od 2010 r. Polska jest w gronie pięciu największych producentów mebli w UE, obecnie na 4. pozycji i z szansami na awans. Obecnie polska produkcja stanowi 7,1 proc. całej produkcji mebli w UE. Krajowe meble kupują także Polacy. W ciągu ostatnich trzech lat – jak wynika z opracowania KPMG – przeciętna rodzina wydała na ten cel 4,5 tys. zł. Najczęściej wyposażamy w meble pokoje dzieci, kuchnie i sypialnie.
Coraz częściej nabywamy meble przez internet. Dotychczas z tej możliwości skorzystał co trzeci nabywca, a w ciągu najbliższego roku zamierza to zrobić 41 Polaków. Problemem w najbliższych latach dla producentów będzie brak pracowników i rosnące koszty pracy.