Kraj

Polacy coraz częściej piją kawę na mieście - również tę ze sklepów spożywczych

Według raportu ARC Rynek i Opinia co trzecia osoba pijąca kawę na mieście korzysta z kawowej oferty sklepów spożywczych.

Polacy coraz częściej piją kawę na mieście - również tę ze sklepów spożywczych
Jak wykazał raport przygotowany przez ARC Rynek i Opinia, co trzecia osoba pijąca kawę na mieście korzysta z oferty kawowej sklepów spożywczych i punktów sprzedaży. Najbardziej znaną i najczęściej odwiedzaną siecią sklepów oferujących kawę na wynos jest Żabka. Z oferty kawowej sklepów spożywczych najczęściej korzystają mężczyźni i osoby młode – do 29. roku życia.
Obecnie odsetek osób pijących kawę na mieście kilka razy w miesiącu i częściej wynosi 83 proc., czyli 7 pkt proc. więcej niż w roku ubiegłym. Co ciekawe, przybywa klientów, którzy spożywają kawę na mieście w pierwszej połowie dnia.
Najbardziej znaną siecią sklepów spożywczych oferujących kawę na wynos jest Żabka. Tam też klienci najczęściej kupują kawę. Jednocześnie, jeśli chodzi o smak napoju, zdecydowanie przoduje sieć 1 Minute.
Głównymi sieciami sklepów spożywczych/kiosków, w których klienci piją kawę przynajmniej raz w tygodniu, są: Żabka (11 proc.), Fresh Market (10 proc.) oraz 1 Minute (9 proc.). Głównymi motywami wyboru sklepu spożywczego lub punktu sprzedaży jako miejsca, gdzie konsumenci kupują kawę na wynos, są: przystępna lokalizacja, możliwość kupienia kawy po drodze, dobra jakość kawy oraz przystępna cena.
We wszystkich powyższych sieciach najczęściej wybieranym rodzajem kawy jest kawa latte. Wyjątek stanowią kioski i saloniki RUCH, gdzie klienci nieco częściej deklarują zakup cappuccino.   
Mieszkańcy dużych miast niemal na każdym kroku mają możliwość zakupienia kawy na wynos. W ostatnich latach pojawiały się i ciągle pojawiają się kolejne kawiarnie, kąciki kawowe na stacjach benzynowych, sklepach convenience, salonikach prasowych czy automaty do kawy. Około jednej trzeciej respondentów – mieszkańców dużych miast pijących kawę na mieście – wybiera sklep spożywczy jako miejsce, gdzie można zakupić gorącą kawę. Konsumpcja tej kawy różni się od konsumpcji kawy np. w kawiarniach sieciowych, ale badanie pokazuje, że sklepy spożywcze są ważnym graczem w rynku.