Zagranica

Amerykańscy wydawcy prasowi przeciw cyfrowemu duopolowi

News Media Alliance chce podjąć zbiorowe negocjacje z firmami Alphabet (właściciel Google) i Facebook.

Organizacja, skupiająca ok. 2 tys. wydawców ze Stanów Zjednoczonych i Kanady, uważa, że przestarzałe przepisy o ochronie konkurencji doprowadziły do umocnienia dominującej pozycji Google i Facebooka – duopolu, który kontroluje internetowy rynek reklamy i dystrybucji wiadomości, odbierając zarazem możliwości skutecznego działania wydawcom.

Prawo federalne stanowi, że konkurencyjne firmy nie mogą uzgadniać decyzji biznesowych i strategii rynkowej. News Media Alliance ubiega się o częściowe uchylenie tych przepisów przez Kongres. Jeśli je uzyska, organizacja będzie dążyć do skuteczniejszej ochrony własności intelektualnej, silniejszego wsparcia dla cyfrowych modelów subskrypcji oraz bardziej sprawiedliwego udziału w przychodach reklamowych i dostępie do baz klientów. David Chavern, prezes News Media Alliance, podkreśla, że umożliwienie wydawcom prasowym zbiorowych negocjacji z technologicznymi gigantami jest niezbędne, jeśli ma przetrwać dziennikarstwo wysokiej jakości, a bez niego trudno sobie wyobrazić społeczeństwo obywatelskie.

EMarketer szacuje, że Google i Facebook otrzymają w br. ponad 60 proc. wpływów z reklam cyfrowych na rynku amerykańskim. Ich połączone udziały w tym rynku stale rosną. 

(WSJ)