Zagranica

GM finalizuje sprzedaż Opla Peugeotowi

General Motors będzie jedynym dużym koncernem motoryzacyjnym bez znaczącej obecności w Europie Zachodniej.

Finalizacja transakcji, ogłoszonej 6 marca br., to punkt zwrotny w 88-letniej historii działalności GM w Europie. Pomimo nieustannych wysiłków restrukturyzacyjnych koncern notował tu poważne straty od niemal dwóch dekad. 

Sprzedaż Opla jest najbardziej spektakularnym krokiem z serii działań podejmowanych przez GM w celu pozbycia się niedochodowych części biznesu i skupieniu na bardziej lukratywnych, w tym kategorii samochodów dostawczych, w której koncern radzi sobie dobrze na rynku amerykańskim. Prezes GM Dan Ammann stwierdził, że kierowana przez niego firma prawie zakończyła proces globalnej restrukturyzacji. W jej wyniku GM wypadnie najprawdopodobniej z pierwszej trójki koncernów motoryzacyjnych pod względem wielkości sprzedaży.

Dla Peugeota, który sam jest na wczesnym etapie odzyskiwania równowagi finansowej, zakup marek Opel i Vauxhall od GM to śmiałe posunięcie. Szef Peugeota Carlos Tavares stawia na to, że uda mu się postawić obie marki GM na nogi, tak jak uczynił to z francuską firmą, na której czele stanął trzy lata temu.

(WSJ)