Kraj

ARC RiO: Polacy polubili testowanie i degustacje

Z badania wynika, że konsumenci bardziej świadomie podchodzą do promocji.

Jak wynika z deklaracji w badaniu Monitor Promocji 2017 przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia, Polacy w kolejnych miesiącach będą korzystać z promocji częściej niż dotychczas. Choć wciąż ewidentnie najbardziej atrakcyjnym typem promocji są obniżki cen, to nieznacznie tracą one na znaczeniu, podczas gdy zyskują na popularności promocje w formie testowania produktu lub degustacji.  

Według ARC Rynek i Opinia wzrasta znajomość różnych form promocji – więcej osób niż jeszcze przed rokiem zna promocje polegające na zaproszeniach na imprezy, jak również wydarzenia sponsorowane, konkursy czy loterie. Największy wzrost znajomości wspomaganej odnotowany został przy degustacjach, z którymi spotkało się dwie trzecie badanych, a także przy zwrocie pieniędzy w przypadku braku efektów oraz testowaniu produktów, na które wskazała połowa respondentów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Tegoroczny wzrost znajomości większości typów promocji może z jednej strony świadczyć o wysokiej intensywności działań promocyjnych producentów, dystrybutorów, sieci handlowych czy usługodawców, z drugiej zaś o coraz większej świadomości konsumenckiej w tym zakresie. To powoduje, że konsumenci są bardziej ostrożni w stosunku do promocji i mają narzędzia, aby sprawdzić, czy dana promocja jest rzeczywiście opłacalna – ocenia Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Okazuje się, że w 2017 r. niemal co ósmy respondent zrezygnował z korzystania promocji polegającej na obniżce ceny produktu lub usługi, a co dziesiąty z degustacji produktów i loterii. Zdaniem respondentów najczęstszym problemem jest nieuczciwe zawyżanie cen przed promocją i nieatrakcyjność tzw. gratisów. Poza tym konsumenci uświadomili sobie, iż wydawali pieniądze na rzeczy, których nie potrzebują, tylko dlatego że mieli do wykorzystania kupon.

Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia w dniach 18-24 sierpnia 2017 r. metodą CAWI (ankiety online na własnym panelu epanel.pl), łączna próba N=1000 osób, które korzystały z przynajmniej jednej promocji w ciągu ostatnich 12 miesięcy