Kraj

Deloitte: kibice przenoszą się ze stadionów i TV do internetu

W przyszłym roku wartość globalnego rynku e-sportu ma osiągnąć miliard dolarów.

Deloitte: kibice przenoszą się ze stadionów i TV do internetu
Firma doradcza Deloitte opublikowała raport pt. “Deloitte’s sports industry starting lineup. Trends expected to disrupt and dominate 2017”, w którym analizuje jak nowoczesne technologie zmieniają biznes sportowy. Ogólna konkluzja jest taka, że kibice przenoszą się ze stadionów i telewizji do internetu, nowoczesne technologie w coraz większym stopniu umożliwiają przeżywanie emocji sportowych w coraz bardziej wyrafinowanej formie we własnym domu, co z kolei stanowi wyzwanie dla klubów i operatorów aren sportowych. Deloitte prognozuje, że wartość tak rozumianego rynku e-sportu (czyli rozrywki sportowej za pośrednictwem internetu i z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) w 2018 r. sięgnie na świecie miliarda dolarów.

Technologiami, które mają i będą mieć rewolucyjny wpływ na kształt biznesu sportowego, są m.in.: kamery 360 stopni, AR (augment reality – rozszerzona rzeczywistość) czy VR (wirtualna rzeczywistość). Zdaniem autorów raportu wirtualna rzeczywistość może odmienić świat kibicowania. Umożliwia ona obejrzenie widowiska sportowego w doskonałej jakości bez wychodzenia z domu, śledzenie przebiegu meczu lub zawodów “tuż przy boisku”, w rzeczywistości bez ruszania się z własnej kanapy. Jedyne, co jest do tego potrzebne, to VR-owe okulary oraz smartfon z odpowiednią aplikacją. To z kolei niesie za sobą określone konsekwencje. Organizacje sportowe muszą wkładać dużo więcej wysiłku niż dotychczas w przyciągniecie na stadiony kibiców. Szczególnie tych, którzy dopingują drużynom i sportowcom spoza miejsca ich zamieszkania. Szacuje się, że w USA ponad połowę kibiców stanowią właśnie takie osoby.

– VR zachęca do oglądania meczów w domu, ale z kolei AR może wzbogać doświadczenia w oglądaniu wydarzeń sportowych na żywo. Wystarczy wspomnieć, że ta technologia umożliwia poinformowanie kibiców o tym, gdzie siedzi ich przyjaciel na tym samym stadionie, lub pozwala dostarczyć statystyki dotyczące graczy w czasie rzeczywistym – mówi Wiesław Kotecki, experience design director w Deloitte Digital. Ważnym elementem przyciągania kibiców na stadiony są również programy lojalnościowe oraz personalizacja świadczonych usług. Może to mieć szczególnie duże znaczenie dla kibiców z pokolenia milenialsów.  

Deloitte prognozuje, że zmiany czekają także rynek mediów – w najbliższym czasie przybywać będzie platform OTT kierowanych do kibiców sportu. Przykładem może być koncern Walt Disney Company, który zainwestował w firmę BAMTech zajmującą się technologiami streamingu internetowego i obsługą tego typu serwisów. W przyszłości BAMTech ma stworzyć wraz z należącą do Disneya telewizją ESPN nowy serwis streamingowy tylko z treściami sportowymi.
Zdaniem analityków Deloitte media nietradycyjne będą agresywnie walczyć o prawa sportowe, czego przykładem jest Twitter transmitujący rozgrywki ligi NHL. Prawdopodobnie podobna strategia będzie realizowana również przez Amazon czy Apple.

Deloitte przewiduje, że drużyny i organizacje sportowe coraz częściej będą szukać możliwości zwiększenia przychodów poza działalnością stricte sportową. Nowe i zmodernizowane stadiony inicjują kreowanie nowego otoczenia, obejmującego hotele, restauracje, powierzchnie biurowe i sklepowe. Oprócz dywersyfikacji działalności firmom z branży sportowej daje to możliwość zdobycia wiedzy o tym, jak kibice spędzają czas przed i po wydarzeniach sportowych, które oglądają. W USA takie nowe dzielnice wokół stadionów powstały lub powstają w Atlancie, Bostonie, Los Angeles i San Francisco. Alternatywnym źródłem przychodów stają się również nowe dyscypliny sportu związane z nowoczesnymi technologiami: eGaming czy wyścigi dronów. – Dzięki inwestycjom w te nowe dyscypliny branża sportowa zyskuje szansę na dotarcie do nowej generacji kibiców, dla których sport jest ściśle powiązany z technologiami – uważa Marcin Diakonowicz, partner w Deloitte Lider Sport Business Group.