Kraj

Browary zwiększają wydatki

W pierwszych trzech kwartałach br. branża piwna zwiększyła nakłady reklamowe w sumie o 5,5 proc.

W tym roku najwięksi producenci piwa nie szczędzili pieniędzy na reklamy – w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy, a więc także w kluczowym wiosenno-letnim sezonie, jak podlicza Kantar Media, firma monitorująca wydatki reklamowe, branża piwowarska wydała na reklamy swoich produktów 471,9 mln zł (dane cennikowe, bez uwzględnienia rabatów), czyli o 5,5 proc. więcej niż w takim samym okresie ub.r.

Wszyscy czterej najwięksi reklamodawcy branży solidarnie zwiększali swoje nakłady. Grupa Żywiec, producent m.in. takich marek, jak: Żywiec, Warka, Tatra, EB, Specjal, Królewskie, Leżajsk, największy branżowy reklamodawca, zwiększyła w tym roku nakłady o 3,5 proc. (do 196,4 mln zł w ciągu 9 miesięcy br.). Kompania Piwowarska, producent m.in. piw: Tyskie, Lech, Żubr, Książęce, Dębowe, Pilsner Urquel, Redd’s, numer dwa w tym zestawieniu, zwiększyła wydatki reklamowe o 11,4 proc. (do 173,7 mln zł). Carlsberg Polska, w którego portfolio znajdują się takie marki, jak: Okocim, Harnaś, Kasztelan, Karmi, Carlsberg, zwiększyła wydatki na media o 13 proc. (do 83,1 mln zł). O 10,4 proc. nakłady reklamowe zwiększył też Browar Namysłów (do 16,5 mln zł).

Bardzo mocno natomiast ograniczyły swoją aktywność reklamową dwie kolejne firmy – Van Pur, właściciel marki Łomża, zredukował budżet mediowy z 7,4 mln zł w ub.r. (po trzech kwartałach) do zaledwie 0,2 mln zł w br. Perła – Browary Lubelskie, producent piwa Perła, w tym roku wydał zaś na reklamy nieco ponad 0,8 mln zł, ponad czterokrotnie mniej niż ub.r. (3,9 mln zł).